تاریخ انتشار: پنجشنبه 24 فروردین 1396
یک پیش تیمار ساده پیوند بی خطر سلول های عصبی را تضمین می کند

  یک پیش تیمار ساده پیوند بی خطر سلول های عصبی را تضمین می کند

مطالعات سلول های بنیادی و سلول های پیش ساز عصبی امیدهای زیادی را در درمان های مبتنی بر سلول برای اختلالات مربوط به سیستم عصبی مرکزی ایجاد کرده است. با این حال، اگرچه پیوند اولیه این سلول ها امیدواری هایی را در بازیابی عملکرد حرکتی ایجاد کرده است اما فرارشد شبه توموری سلول ها نیز مشاهده شده است که منجر به کاهش مجدد عملکرد حرکتی می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید دکتر ناکامورا و همکارانش در دانشگاه Kieo درمان ساده ای را طراحی کرده اند که از تشکیل تومور جلوگیری می کند.

سلول های پیش ساز نیز مانند سلول های بنیادی تمایل به ایجاد سلول های تخصص یافته تر دارند. نشان داده شده است که سلول های بنیادی/پیش ساز عصبی(NP/PCs) می توانند به سه نوع سلول عصبی نورون، آستروسیت و اولیگودندروسیت تمایز یابند. دکتر ناکامورا و همکارانش براین باورند که با برداشتن سلول های نابالغ از پیوند و یا القای آن ها برای تبدیل شدن به سلول های عصبی تخصص یافته می توان از ایجاد تومورهای در حال تکوین جلوگیری کرد. از آن جایی که پیام رسانی Notch در کنترل القای NP/PCها نقش دارد و می تواند بوسیله مهار کننده گاما-سکرتاز(γ-secretase) مهار شود، محققین اثر این مهار کننده را روی تکثیر و تمایز NS/PCهای سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی(hiPSC-NS/SCs) هم در آزمایشگاه و هم در in vivo بررسی کرده اند. آن ها دو رده سلولی شناخته شده که بعد از پیوند تشکیل تومور می دهند را استفاده کردند و دریافتند که پیش تیمار آن ها با مهار کننده γ-secretase منجر به تکثیر کاهش یافته سلول ها در آزمایشگاه و in vivo می شود و از تشکیل تومور جلوگیری می کند. هم چنین، آن ها دریافتند که در حالی تعداد سلول های NS/PC بعد از تیمار کاهش می یابد اما بر تعداد سلول های عصبی بالغ افزوده می شود.  محققین طناب نخاعی موش را تخریب کرده و سلول های NS/PC را به آن ها پیوند کردند و دریافتند که عملکرد حرکتی موش هایی که با سلول های تیمار شده با γ-secretase پیوند شدند، ریکاوری و حفظ شد و این در حالی بود که برای آن هایی که با سلول های تیمار نشده پیوند شدند، چنین نتیجه ای مشاهده نشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه