تاریخ انتشار: یکشنبه 27 فروردین 1396
محققین می گویند یک گام دیگر به درمان بیماری های مزمن مثانه نزدیک شده اند

  محققین می گویند یک گام دیگر به درمان بیماری های مزمن مثانه نزدیک شده اند

با استفاده از سلول های انسانی، محققین نشان داده اند که چگونه پروتئین های مختلف به DNA‌متصل می شوند تا موجب کنترل بیان ژن هایی شوند که طی تشکیل مثانه فعال می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، درون مثانه را پوششی از سلول های اپی تلیالی ویژه به نام یورواپی تلیوم پوشانده است که به صورت سدی خودبازسازی کننده در برابر ادرار عمل می کند.  در بیماری های مزمن مثانه، تعادل بین ترمیم بافت یورواپی تلیوم و تخصصی شدن آن بر هم می خورد.

در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه یورک از سلول های یورتلیالی طبیعی انسانی رشد یافته در آزمایشگاه برای بررسی فرایند تشکیل سد ادراری استفاده کرده اند. سلول های بدن کد ژنتیکی یکسانی را به صورت DNA حمل می کنند اما برنامه ریزی اپی ژنتیکی بدین معنی است که مجموعه های ژنی مختلفی برای ساختن بافت های تخصصی مختلف استفاده می شوند. این که چه ژنی در چه بافتی باید فعال باشد تاحدی بوسیله پروتئین هایی به نام فاکتورهای رونویسی تعیین می شود که به DNA‌متصل می شوند و برخی ژن ها را خاموش یا روشن می کنند.

پیش از این محققین یورک نشان داده اند که سلول های یوروتلیال می توانند به صورت سلول های غیر تخصص یافته در آزمایشگاه رشد کنند و سد عملکردی را تشکیل دهند. آن ها دریافتند که برخی از ژن های مهم در فرایند کد کردن پروتئین های فاکتورهای رونویسی دخیل هستند اما تصور می کردند که همه فاکتورهای رونویسی با یکدیگر و در یک راستا عمل می کنند. در این مطالعه محققین با استفاده از روش های آزمایشگاهی برای خاموش کردن فاکتورهای رونویسی منفرد، ثابت کردند که فاکتورهای رونویسی برهمکنش می کنند تا تعیین کنند که سلول ها تخصص یابند یا این که به صورت تخصص نیافته باقی بمانند. بویژه، آن ها نشان داده اند که فاکتور رونویسی P63 در سلول های تخصص نیافته غالب تر است. با توجه به مطالب گفته شده، آن ها به بررسی فاکتورهای رونویسی پرداختند که در تشکیل سلول های یوروتلیالی نقش دارند. در حال حاضر این مطالعه در مراحل ابتدایی به دسته بندی برخی از این فاکتورها پرداخته است. محققین امیدوارند با رسیدن به قطعیت در مورد این فاکتورهای رونویسی و نقش آن ها در تخصصی شدن یورواپی تلیال، بتوانند از آن ها به عنوان هدفی در درمان بیماری های مزمن مثانه استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه