تاریخ انتشار: یکشنبه 27 فروردین 1396
ارتباط خاکستری شدن مو و افزایش خطر بیماری های قلبی

  ارتباط خاکستری شدن مو و افزایش خطر بیماری های قلبی

در مطالعه ای که اخیرا منتشر شده است، محققین نشان داده اند که بین خاکستری شدن رنگ موی مردان و خطر ابتلا به بیماری های قلبی در آن ها ارتباط وجود دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پیری یکی از ریسک فاکتورهای غیر قابل اجتناب شریان کرونری است که با نشانه های درماتولوژیکی همراه است که می تواند سیگنالی برای خطر افزایش یافته باشد.

اترواسکلروزیس و خاکستری شدن مو، مکانیسم های مشابهی مانند اختلال در ترمیم DNA، استرس اکسیداتیو، التهاب، تغییرات هورمونی و پیری سلول های در حال عملکرد را نشان می دهد. در مطالعه ای جدید محققین شیوع موی خاکستری در بیماران مبتلا به بیماری شریان کرونری را ارزیابی کرده اند.

در مطالعه ای که آن ها روی 545 مرد بالغ که متحمل آنژیوگرافی شده بودند انجام دادند و علاوه بر رتبه بندی کردن میزان خاکستری بودن موی آن ها، ریسک فاکتورهای قلبی عروقی مانند فشار خون، دیابت، سیگار، دیسلیپیدما، سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری شریان کرونری را نیز لحاظ کردند. آن ها دریافتند که بیمارانی که بیشترین میزان سفیدی موی را داشتند، مستقل از سن شناسنامه ای و ریسک فاکتورهای قلبی عروقی، میزان بروز بیماری شریان کرونری نیز در آن ها بالاتر بود. بیماران مبتلا به بیماری شریان کرونری از نظر آماری میزان سفیدی موی معنادارتری داشتند(بر مبنای رتبه بندی). به نظر می رسد که  آرترواسکلروزیس و خاکستری شدن موی از طریق مسیرهای زیستی مشابهی رخ می دهند و وقوع هر دو با افزایش سن، افزایش می یابد. در واقع این یافته ها نشان می دهد که صرف نظر از سن شناسنامه ای، خاکستری شدن مو، سن بیولوژیک را نشان می دهد و می تواند نشانه ای بر افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه