تاریخ انتشار: دوشنبه 28 فروردین 1396
آنالیزهای ژنتیکی دلیل مقاومت سرطان رحم به درمان را بهتر توضیح می دهد

  آنالیزهای ژنتیکی دلیل مقاومت سرطان رحم به درمان را بهتر توضیح می دهد

محققین در مطالعه ای جدید زیست شناسی مولکولی پیچیده کارسینوسارکومای رحمی که یک سرطان نادر و تهاجمی مربوط به خانم ها را ترسیم کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، با استفاده از مجموعه ای جدید از اطلاعات ژنومیک، پزشکان بهتر قادر خواهند بود مشخصه های ژنتیکی خاص هر تومور بیمار را تعیین کند و در نتیجه گزینه درمانی مناسب تری را برای وی در نظر بگیرند.

داگلاس لوین و همکارانش در مرکز سرطان لانگون نیویورک دریافته اند که همه تومورهای کارسینوسارکومای رحمی(USC) برخی ویژگی های ژنتیکی مشابه را به اشتراک می گذارند و این در حالی است که تنوع بسیار زیادی بین تومورها وجود دارد. برخلاف داشتن تعداد نادری از ژن ها موتاسیون یافته، کارسینوسارکومای رحمی دارای موتاسیون در ژن هایی بودند که نقش های متنوع و وسیع تری را در زیست شناسی سرطان بازی می کنند.

در این مطالعه، داگلاس و همکارانش با استفاده از آنالیزهای ژنومیک، اپی ژنتیک، ترانسکریپتومیک، پروتئومیک و ... ریشه های مولکولی کارسینوسارکومای رحمی را ردیابی کردند. عجیب ترین مطلب، تنوع ژنتیکی بسیار وسیع این نوع تومورها بود که می تواند یکی از دلایل صعب العلاجی آن ها باشد. در این مطالعه آن ها نمونه های بافتی مربوط به 57 خانم مبتلا به کارسینوسارکومای رحمی را مورد آنالیز قرار دادند. از این میان 64 درصد آن ها طی دوره آزمایشات دچار عود مجدد سرطان شدند و 58 درصد آن ها مردند. میانگین دوره ای که این بیماران تحت نظر بودند 25.7ماه بود. آنالیزها نشان داد که پنج ژن ارتباط بسیار نزدیکی با کارسینوسارکومای رحمی دارند. یکی از این ژن ها که معمولا از افراد در برابر سرطان محافظت می کند P53 نام دارد که در 91 درصد تومورهای مورد مطالعه جهش یافته بود. علاوه براین، کارسینوسارکومای رحمی بیشتر شامل سلول های اپی تلیالی است که به شکلی مضر از سلول های سرطانی متاستاز کننده به نام سلول های سرطانی شبه بنیادی تبدیل می شوند. این ویژگی که آن را تحت عنوان گذار اپی تلیال-مزانشیم می نامند معمولا موجب مقاومت سرطان به داروهای مختلف می شود و در نتیجه بسیاری از درمان ها با هدف شکستن این ویژگی طراحی می شوند. هم چنین مقایسه تومورهای کارسینوسارکومای رحمی با پایگاه داده وسیع مربوط  به سرطان های مختلف نشان داد که این سرطان در سطح مولکولی تفاوت های وسیعی با سایر سرطان ها دارد. با شناسایی این ویژگی های مربوط به سرطان در سطوح مختلف سلولی، مولکولی و ...، می توان به گزینه های درمانی مناسبی برای این سرطان کشنده رسید.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه