تاریخ انتشار: دوشنبه 28 فروردین 1396
نقشی جدید و اعجاب انگیز برای ریه: خون سازی

  نقشی جدید و اعجاب انگیز برای ریه: خون سازی

با استفاده از یک میکروسکوپ ویدئویی در ریه موش های زنده، محققین دانشگاه سان فرانسیسکو نشان دادند که ریه ها دارای نقشی پیش از این ناشناخته در خون سازی هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، در مطالعه ای جدید محققین دریافته اند که ریه ها بیش از نیمی از پلاکت های خونی موجود در جریان خون موش را تولید می کنند. یک یافته جالب دیگر این که، محققین منبع پیش از این ناشناخته ای از سلول های بنیادی خونی را شناسایی کرده اند که قادر به احیای خون سازی در زمان هایی است که مغز استخوان به عنوان جایگاه اصلی خون سازی قادر به عملکرد نیست.

این یافته های پیچیدگی هر چه بیشتر ریه ها را نشان می دهد: در واقع به نظر می رسد که ریه ها علاوه بر عملکرد تنفسی در برخی از جنبه های مهم مربوط به خون سازی نیز دخیل هستند. یافته های این مطالعه می تواند کاربرد عمده ای در درک بیماری های انسانی داشته باشد که در آن ها بیماران از کمبود پلاکت یا ترومبوسیتوپنیا رنج می برند و میلیون ها فرد را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داده است و موجب خونریزی های کنترل نشده در آن ها می شود. این مطالعه که به لطف استفاده از تکنیکی موسوم به تصویربرداری اینترویتال دو فوتونه صورت گرفته است نشان می دهد که ریه های موش در هر ساعت بیش از 10 میلیون پلاکت تولید می کنند. محققین به دلیل فیزیولوژی کم و بیش مشابه انسان و موش، براین باورند که یافته های این مطالعه به احتمال زیاد در مورد انسان نیز صادق است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه