تاریخ انتشار: چهارشنبه 06 اردیبهشت 1396
تولید سلول های خونی مطابق با بیمار برای درمان، مدل سازی بیماری و غربالگری دارویی

  تولید سلول های خونی مطابق با بیمار برای درمان، مدل سازی بیماری و غربالگری دارویی

محققین بیمارستان کودکان شیکاگو روش موثری را برای تولید پیش سازهای سلول های خونی از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) طراحی کرده اند. این روش قابل اعتماد، مقرون به صرفه و نسبتا ساده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این محققین طی مجموعه ای آزمایش ها، سلول های پوستی بالغ را به سلول های بنیادی پرتوان انسانی تبدیل کردند و سپس این سلول های مختص بیماران را برای بهینه سازی پلت فرم شان در تولید پیش سازهای سلول های خونی استفاده کردند. آن ها تست های متنوعی را برای نشان دادن توانایی این سلول های پیش ساز برای تبدیل شدن به سلول های بالغ رده های خونی استفاده کردند. پیش از این محققین به وارد کردن فاکتورهای خارجی برای تحریک سلول های بنیادی پرتوان به تمایز تکیه داشتند و متاسفانه هم نتایج متنوعی و مختلفی بدست می آمد و هم این که رسیدن به قطعیت در مورد دوز و نوع فاکتورهای تمایزی نیز با چالش مواجه بود و کارایی روش تمایزی نیز زیاد چشمگیر نبود.

اما در این روش جدید، محققین سلول های بنیادی پرتوان انسانی را با سلول های جانوری غیر انسانی که مقداری غیر قابل اندازه گیری از مواد را به محیط ترشح می کنند هم کشت کردند. این مواد موجب پیشبرد تمایز شد. در ادامه محققین سیتوکین هایی که موجب این تمایز می شوند را خالص سازی کردند. دکتر فیلیپ ایناکون می گوید: این روش القایی جدید که به صورت رشد تک لایه سلولی استفاده می شود، با عوارض ناخواسته مربوط به برهمکنش سلولی در کشت های سه بعدی همراه نیست و هم چنین بوسیله سیتوکین های متعدد، تحریک بیش از حدی اتفاق نمی افتد که جنبه های عملکردی و تکوینی تشکیل سلول های خونی را تحت تاثیر قرار دهد. وی براین باور است که سلول هایی که آن ها تولید کرده اند می توانند برای مطالعه فاکتورهای مختلف و اثرات شان روی تمایز سلول های بنیادی پرتوان انسانی استفاده شوند و راه را برای مطالعه کارایی و سمیت داروها و مدل سازی داروها باز کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه