تاریخ انتشار: شنبه 09 اردیبهشت 1396
استفاده از گوشی های هوشمند و سلول های مهندسی شده برای کنترل دیابت در موش

  استفاده از گوشی های هوشمند و سلول های مهندسی شده برای کنترل دیابت در موش

تیمی از محققین در انستیتوهای مختلف در چین، با همکاری یکدیگر راهی را برای ترکیب گوشی های هوشمند با یک مونیتور گلوکز و سلول های مهندسی شده برای کنترل اتوماتیک سطح انسولین در موش های آزمایشگاهی ارائه کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مقاله ای که ای محققین در مجله Science Translational Medicine به چاپ رسانده اند در مورد این تکنیک و این که چگونه در موش ها کار می کند توضیحاتی را داده اند. میلیون ها فرد در سراسر جهان مبتلا به دیابت هستند و بسیاری از آن ها برای تنظیم سطح قند خون شان نیازمند چک شدن زود به زود سطح قند خون شان و یا تزریق روزانه انسولین هستند. برای این چک آپ، نمونه خون این افراد باید طی دوره های خاص گرفته شود و مشخص شود که نیازمند تزریق انسولین هستند یا خیر. هر چند این روش به خوبی کار می کند اما کاملا بهینه نیست زیرا تست و تزریق می توانند کاملا نامطمئن باشند زیرا سطح گلوکز خون بنابر فاکتورهای بسیاری ممکن است شدیدا بالا برود یا شدیدا پایین برود. از جمله این فاکتورها می توان به نوع ماده غذایی و یا تمرینات ورزشی شدید اشاره کرد. در این راستا، محققین چینی گزارشی مبنی بر ایجاد یک سیستم بسته داشته اند که منجر به تولید انسولین در بدن می شود و این امر بیشتر در مواقع نیاز فرد صورت می گیرد.

در این سیستم جدید، محققین از سلول های تولید کننده انسولین مهندسی شده ای استفاده کرده اند که زمانی که تحت تاثیر نور مادون قرمز قرار می گیرند شروع به فعالیت می کنند. محققین این سلول ها را درون یک غلاف عایق قرار داده اند که به یک نور LED قرمز مجهز است و آن را زیر پوست موش های آزمایشگاهی قرار دادند. آنها چراغ یا نور را با استفاده از یک اپلیکیشن گوشی های هوشمند کنترل می کنند که سیگنال هایی را به جعبه کنترل حاوی یک سیم پیچ فعال شوند با نور می فرستد. گوشی هوشمند داده ها را از یک گلوکزمتر خونی قالب گیری شده دریافت می کند. نتایج به صورت یک سیستم بسته است که به موجب آن گلوکز متر به صورت اتوماتیک تست گلوکز را در دوره های خاص انجام می دهد. اپلیکیشن گوشی، داده ها را آنالیز می کند و تعیین می کند که چه مقدار انسولین باید تولید شود. سپس سیگنالی را به جعبه کنترل فعال شوند با نور LED می فرستد و منجر به این می شود که سلول ها انسولین را درون بدن موش تولید و آزاد کنند.

محققین سیستم شان را طی یک دوره چند هفته ای در موش ها تست کردند و گزارش کردند که این سیستم سطح انسولین جانور را با موفقیت حفظ کرد. این مطالعه گام مهمی به سمت ایجاد ابزارهایی کمکی قابل استفاده در انسان به شمار می آید.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه