تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396
هشدار دادن به سلول های بنیادی برای تعجیل در فرایند ترمیم

  هشدار دادن به سلول های بنیادی برای تعجیل در فرایند ترمیم

مطالعه ای جدید جزئیاتی را در مورد سرعت بخشیدن به فرایند ترمیم و ریکاور شدن در زمان انواع مختلف آسیب ها ارائه می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه ای که در مدرسه پزشکی دانشگاه استنفورد صورت گرفته است محققین نشان داده اند که با تحریک کردن بدن قبل از آسیب، می توان فرایند ترمیم و ریکاوری بافتی را سرعت بخشید، این امر تا حدی شبیه به کاری است که واکسن ها انجام می دهند و بدن را مبارزه با عفونت آماده می کنند.

پیش از این مطالعه ای به سرپرستی دکتر رودگر نشان داده بود که زمانی که بخشی از بدن دچار آسیب می شود، سلول های بنیادی بالغ در نواحی آسیب دیده در سراسر بدن وارد تحریک یا مرحله ای از آماده باش و هشدار می شوند. این سلول های بنیادی هشدار شده پتانسیل بیشتری برای ترمیم آسیب بافتی دارند.

اما در این مطالعه رودگر و همکارانش سیگنالی را شناسایی کرده اند که موجب آماده باش سلول های بنیادی می شود و براین باورند که می توان از آن برای تسریع روند درمانی و بهبود شرایط درمانی استفاده کرد. به دنبال شناسایی این سیگنال، رودگر و همکارانش روی خون فوکوس کردند. آن ها خون یک موش آسیب دیده را به یک موش سالم تزریق کردند. در موش سالم، این امر موجب شد که سلول های بنیادی به حالت آماده باش در آیند.

رودگر و همکارانش دریافتند که سیگنالی که در خون وجود دارد و موجب هشدار شدن سلول های بنیادی می شود، آنزیمی به نام فعال کننده فاکتور رشد هپاتوسیتی(HGFA) است. در شرایط طبیعی، HGFA به فراوانی در خون وجود دارد اما غیر فعال است اما آسیب موجب فعال شدن آن می شود و پیام رسانی HGFA موجب شدار شدن سلول های بنیادی و آماده سازی آن ها برای ترمیم می شود.

در ادامه آن ها HGFA فعال را به یک موش سالم تزریق کردند و دو روز بعد یک آسیب پوستی یا عضلانی را برای آن ایجاد کردند. این موش در مقایسه با گروه کنترل سریع تر بهبود یافت و میزان دویدن و رشد آن در مقایسه با موش های کنترل به میزان معناداری بالاتر بود. این یافته ها نشان می دهد که HGFA می تواند بسیاری از انواع سلول های بنیادی را آماده باش دهد و آن ها را برای پاسخ دهی سریع و موثر به آسیب مهیا سازد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه