تاریخ انتشار: شنبه 16 اردیبهشت 1396
بیومارکرهای سنتتیک می توانند به تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان کمک کنند

  بیومارکرهای سنتتیک می توانند به تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان کمک کنند

اغلب سرطان های تخمدان بسیار دیر شناخته می شوند و این امر نرخ بقای بیماران را پایین می آورد اما اگر این سرطان خیلی زودتر شناسایی شود، نرخ بقای پنج ساله بیماران می تواند تا 90 درصد افزایش یابد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، مهندسین و محققین MIT راهی بسیار حساس را برای شناسایی تومورهای تخمدان شناسایی کرده اند. در این روش آن ها از بیومارکرهای سنتتیکی استفاده کرده اند که در واقع نانوذره هایی هستند که می توانند با پروتئین های توموری که آزاد می شوند و وارد نمونه ادرار فرد می شوند واکنش دهند. محققین این روش را در مدل های موشی تست کرده اند و مشاهده کرده اند که بیومارکرهای سنتیتک قادر به تشخیص تومورهایی هستند که کمتر از دو میلی متر قطر دارند. اگر بخواهیم این یافته را به نمونه های انسانی بسط دهیم می توانیم بگوییم که این تست می تواند در مقایسه با تست های معمول، پنج ماه زودتر ابتلای فرد به سرطان را تشخیص دهد. در واقع بعد از نمونه برداری و استفاده از این بیومارکرهای سنتتیک، می توان آن ها را با یک حسگر بسیار دقیق و حساس تشخیص داد.

در این مطالعه محققین نانوذره هایی را طراحی کرده اند که با پپتیدهای مختلف پوشیده شده اند که بوسیله ماتریکس متالوپروتئینازها (MMPs) بریده می شوند. این نانوذره ها بعد از تزریق به موش به طور فعال در تومور موش تجمع پیدا می کنند. ماتریکس متالوپروتئینازهای موجود در تومور این ذره ها را می برند و موجب آزادسازی پپتیدهای کوچک سطحی آن ها می شوند که از کلیه فیلتر شده و درون ادرار تجمع پیدا می کند و می توان آن ها را با روش های بسیار ساده تشخیص داد. این روش از حساسیت بالایی برخوردار است و می تواند به تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان در افراد کمک کننده باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه