تاریخ انتشار: پنجشنبه 14 اردیبهشت 1396
اطلاعاتی جدید در مورد حرکت سلول های سفید خونی به جایگاه عفونت

  اطلاعاتی جدید در مورد حرکت سلول های سفید خونی به جایگاه عفونت

یکی از معماهای همیشگی بدن، حرکت سلول ها بوده است. این حرکت سلولی می تواند شامل حرکت سلول ها در خون و هم چنین حرکت خود سلول ها در خلال یکدیگر یا در عبور از سدهای مختلف بافتی باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعه ای جدید در انستیتو وایزمن اطلاعات جدیدی را در مورد حرکت سلول های ایمنی به سمت جایگاه های التهاب و عفونت ارائه کرده است. این مطالعه نشان داده است که سلول های سفید خونی به طور فعال، فواصل بزرگی را در پوشش درونی عروق خونی ایجاد می کنند و سپس از طریق آن از دیواره عروق جدا شده و به سرعت به ناحیه عفونت می رسند. پروفسور رنون آلون و همکارانش نشان داده اند که سلول های سفید خونی با استفاده از نیرویی که از طریق هسته شان اعمال می کنند خود را به بین سلول های اندوتلیالی پوشاننده عروق وارد می کنند. آن ها با تخریب سازماندهی فیلامنت های ساختاری درون اسکلت سلولی سلول های اندوتلیالی، سوارخ هایی در حد چند میکرون ایجاد می کنند.

پیش از این محققین تصور می کردند که سلول های اندوتلیالی از نوعی هوشمندی برخوردار هستند که در زمان عبور سلول های ایمنی با ایجاد یک نیروی انقباضی به فشرده شدن این سلول ها کمک می کنند، اما این مطالعه شواهدی دال بر وجود این نیروی انقباضی پیدا نکرده است. در واقع این مطالعه نشان می دهد که در این حرکت سلول های سفید خونی، سلول های اندوتلیالی نقش دینامیک و فعالی ندارند و بیشتر به کار فیزیکی که بوسیله هسته و اسکلت سلولی سلول های سفید خونی اعمال می شود پاسخ می دهند و با ایجاد یک روزنه به فشرده شدن این سلول ها و عبورشان کمک می کنند.

این مطالعه علاوه بر افزایش اطلاعات پایه در مورد نحوه خارج شدن سلول های ایمنی از دیواره عروق  و رسیدن به جایگاه هدف و انجام فعالیت، می تواند در زمینه مطالعات سرطان نیز مفید باشد. به نظر می رسد برخی سلول های توموری نیز، از مکانیسم هایی مشابه با سلول های ایمنی استفاده می کنند و از عروق خونی خارج شده و به ریه ها، مغز استخوان، مغز و سایر اندام ها می روند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه