تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 19 اردیبهشت 1396
ایجاد روشی موثر برای تولید سلول های بنیادی انسانی در مقیاس وسیع

  ایجاد روشی موثر برای تولید سلول های بنیادی انسانی در مقیاس وسیع

محققین روشی جدید را برای تولید سلول های بنیادی انسانی در مقیاس وسیع پیدا کرده اند که می تواند مشکل بزرگی که در بحث سلول درمانی و پیوند سلولی وجود دارد و مربوط به عدم وجود مقدار کافی سلول در برای درمان باشد را حل کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، در حال حاضر تولید سلول های بنیادی در مقیاس وسیع به طوری که بتوان آن را به صورت بهینه در درمان، مدل سازی بیماری ها، غربالگری دارو و ... استفاده کرد بسیار مشکل است و روش های کشت موجود نیز یا بسیار گران قیمت هستند یا این که به دلیل این که به مواد مشتق از جانوران تکیه دارند، برای استفاده بالینی در مورد انسان زیاد ایمن نیستند.

در مطالعه ای که حاصل همکاری محققین دانشگاه های ناتینگهام و Uppsala بوده است، محققین روشی را برای کشت سلول های بنیادی ارائه کرده اند که می تواند منجر به تولید سریع تر و ارزان قیمت و در مقیاس صنعتی این سلول ها شود. در این مطالعه آن ها با استفاده از یک پروتئین مشتق از خون انسانی به نام مهارکننده inter-alpha، سلول های بنیادی پرتوان انسانی را در یک محیط حداقل و بدون نیاز به هزینه زیاد و یا بسترهای زیستی گران و زمان بر، رشد دادند. مهارکننده inter-alpha در خون انسان به میزان زیادی وجود دارد و در حال حاضر یک محصول جانبی در طرح های خالص سازی داروهای استاندارد به حساب می آید.

این پروتئین چسبندگی سلول های بنیادی به ظروف کشت پلاستیکی مدیفه نشده را افزایش می دهد و بقای سلول های بنیادی را در شرایط سخت بهبود می بخشد. این اولین محیط کشت سلول های بنیادی بوده است که نیاز به بسترهای زیستی از پیش تیمار شده برای چسبندگی نداشته است و در نتیجه بسیار مقرون به صرفه از نظر زمان و هزینه بوده و می توان به صورتی آسان تر و ارزان تر تولید وسیع از این سلول های بنیادی داشت.

این محققین در صدد هستند که از ترکیب مهار کننده Inter-alpha و تکنولوژی هیدروژل برای بهبود روش های موجود کشت سلول و تمایز سلولی و مدل سازی بیماری ها استفاده کنند. هدف آن ها شبیه سازی محیط سه بعدی است که سلول های در بدن ما تجربه می کنند و در نتیجه محیط و مدلی مناسب را برای مطالعات زیست شناسی سلول ها ارائه خواهند کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه