تاریخ انتشار: پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396
استفاده از سلول های بنیادی برای مدل سازی سناریوهای ژنتیکی مختلف دخیل در بیماری های عصبی

  استفاده از سلول های بنیادی برای مدل سازی سناریوهای ژنتیکی مختلف دخیل در بیماری های عصبی

محققین در دانشکده پزشکی دانشگاه Case Western Reverse توانسته اند سلول های بنیادی مشتق از کودکان مبتلا به بیماری های ژنتیکی مخرب را با موفقیت کشت دهند تا نشان دهند که چگونه سابقه ژنتیکی مختلف می تواند منجر به علایم یکسان شود. این مطالعه نشان داده است که چگونه برخی از بیماری های مغزی ایجاد می شوند و چارچوبی را برای ایجاد راهکارهای درمانی فراهم می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه جدید، محققین از سلول های بنیادی برای شبیه سازی سناریوهای ژنتیکی مختلف دخیل در بیماری های عصبی استفاده کرده اند و دریافته اند که نواقص مشترک یا فردی در این سلول ها می تواند برای رسیدن به یک درمان موثر، مفید باشد.

در این مطالعه محققین سلول های پوستی 12 کودک مبتلا به بیماری Pelizaeus-Merzbacherیا PMD را به سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) تبدیل کردند. این بیماری ژنتیکی کشنده بوسیله موتاسیون در ژن کلیدی میلین ایجاد می شود. با شبیه سازی مراحل متعدد این بیماری در آزمایشگاه، محققین پلت فرم مناسبی را برای تست درمان های جدید در تست های مولکولی و سلولی ایجاد کردند. مطالعه نشان می دهد که دسته های مختلفی از بیماران وجود دارد که برای هر کدام از آن ها باید رویکرد درمانی خاصی را در نظر گرفت. در واقع این مطالعه نشان داده است که هر کدام از بیماران در بخشی از مسیرهای استرس سلولی شان دچار مشکل هستند و در نتیجه برای احیای عملکرد عصبی شان باید راهکارهای درمانی متفاوتی را استفاده کرد. در ادامه محققین مولکولی را شناسایی کرده اند که می تواند برخی از این نقص ها را معکوس کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه