تاریخ انتشار: پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396
تمرکز روی مکانیک ممکن است کلیدی برای باز کردن توانایی قلب در بازسازی خودش باشد

  تمرکز روی مکانیک ممکن است کلیدی برای باز کردن توانایی قلب در بازسازی خودش باشد

محققین به دنبال پاسخ به این سوال هستند که چرا قلب انسان توانایی بازسازی خودش را از دست می دهد و این در حالی است که سایر جانوران این توانایی را حفظ می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای که در امپریال کالج لندن صورت گرفته است، محققین پیشنهاد داده اند که از دست دادن این توانایی ممکن است به روش تکوینی قلب مربوط باشد. این محققین براین باورند که تغییرات مکانیکی و ساختاری که در قلب نوزادان بعد از تولد رخ می دهد ممکن است آن ها در یک مرحله بلوغ قفل کند. انسان تا زمانی که درون رحم قرار دارند می توانند بازسازی بافتی انجام دهند اما برخی از جانوران دیگر این توانایی را تا بعد از تولد نیز حفظ می کنند و اندام های حرکتی، دم و حتی قلب شان را مجددا رشد می دهند.

شاید اگر بتوانیم برخی از این تغییرات مکانیکی که بلافاصله بعد از تولد در قلب انسان رخ می دهد را به عقب برگردانیم، شاید بتوانیم ظرفیت بازسازی این اندام را نیز احیا کنیم و در نتیجه راهی را برای درمان و بهبود قلب آسیب دیده پیدا کنیم.

اگرچه تاکنون محققین بیشتر تمرکز خود را روی سلول های بنیادی به عنوان فاکتور کلیدی بازسازی قلبی گذاشته اند اما موفقیت های بدست آمده بسیار اندک بوده است. به همین دلیل محققین کلید احیای توانایی بازسازی قلب را فوکوس روی رابطه بین زیست شناسی و ساختار فیزیکی قلب می دانند. در همین راستا آن ها مطالعاتی را انجام داده اند و نشان داده اند که در رحم، نوزادان از نظر تامین اکسیژن و غذای مورد نیاز برای تکوین بافت هایشان به منبع خونی مادر وابسته هستند و تنها دارای قلب کوچکی هستند که حاوی تعدادی شانت است و اجازه رسیدن جریان خون به ریه های مملو از مایع را می دهد. اما با تولد نوزاد و شروع کردن به تنفس، قلب متحمل یک بازآرایی می شود. جریان خون غنی از اکسیژن از ریه ها شروع می شود و فشار درون قلب افزایش می یابد و این شانت ها بسته می شوند و شروع به ادغام شدن می کنند. در موش، چنین فرایندی ظرف مدت هفت روز بعد از تولد اتفاق می افتد و مدل مناسبی را برای مطالعه فراهم می کند. محققین براین باورند که تغییرات فیزیکی و متابولیکی تا حدی با این افزایش فشار خون مرتبط است و موجب تقویت دیواره های قلبی و سفت تر شدن ارتباطات بین سلولی می شود که مراحلی کلیدی طی بلوغ قلب است. محققین براین باورند که زمانی که این تغییرات اتفاق می افتد، توانایی بازسازی قلبی نیز به طور کامل خاموش می شود. محققین براین باورند که با کاستن از بار کاری که قلب تحمیل می شود و با استفاده از یک پمپ خارجی که به پمپ کردن خون بوسیله قلب کمک می کند، می توان آسیب عضلات قلبی را بعد از حملات قلبی معکوس کرد. آن ها می گویند که می توان با ترکیب این روش با سایر روش های موجود برای درمان قلب مانند روش های دارویی یا سلول درمانی، به موفقیت زیادی در بازسازی آسیب های قلبی رسید.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه