تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 26 اردیبهشت 1396
سلول درمانی می تواند التهاب ریوی را در مدل موشی COPD و فیبروز کیستیک کاهش دهد

  سلول درمانی می تواند التهاب ریوی را در مدل موشی COPD و فیبروز کیستیک کاهش دهد

مطالعه ای جدید نشان داده است که سلول درمانی می تواند التهاب ریوی را در مدل جانوری بیماری انسداد ریوی مزمن(COPD) و فیبروزکیستیک کاهش دهد. هر چند نتایج در مرحله پیش درمانگاهی است اما این یافته ها می تواند در آینده درمانی بیماران مبتلا به این بیماری ها کاربرد داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، آسیب ریوی بوسیله التهاب مزمن در شرایطی مانند بیماری انسداد ریوی مزمن(COPD) و فیبروزکیستیک ایجاد می شود و بدین ترتیب عملکرد ریوی را کاهش می دهد و در نهایت منجر به نارسایی تنفسی می شود. اخیرا درمان های مبتنی بر استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی به عنوان رویکرد درمانی امیدوارکننده برای شماری از بیماری های ریوی لاعلاج مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال، هنوز داده های زیادی در مورد اثرات بلند مدت یا کوتاه مدت استفاده از سلول درمانی برای بیماری های تنفسی مزمن وجود ندارد.

در مطالعه ای جدید محققین در دانشگاه بلفاست بریتانیا تاثیر سلول های بنیادی مزانشیمی را روی مدل موشی بیماری ریوی التهابی بررسی کردند. آن ها سلول های بنیادی را به صورت درون سیاهرگی به موش هایی که b-ENaC را بیش بیان می کردند، در هفته های 4 و 6 سن موش ها و قبل از این که نمونه های بافتی و سلول ها را از ریه های آن ها در هفته هشتم جمع کنند، تزریق کردند. نتایج نشان داد که التهاب در این موش های سلول درمانی شده به میزان قابل توجهی کاهش یافت. تعداد سلول های منوسیتی و نوتروفیل ها که هر دو از نشانه های التهاب هستند به میزان معناداری کاهش یافت. آنالیز بافت ریوی نیز نشان داد که تخریب بافت ریوی در موش های مورد سلول درمانی قرار گرفته در مقایسه با موش های کنترل(سلول درمانی نشده) به میزان زیادی کمتر بود. این مطالعه نشان می دهد که سلول درمانی مبتنی بر سلول های بنیادی مزانشیمی می تواند درمانی امیدوار کننده برای متوقف کردن یا کاهش علایم بیماری های ریوی باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه