تاریخ انتشار: چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396
روشی جدید برای رشد پوشش رحم و تقلید سیکل ماهانه در ظروف آزمایشگاهی

  روشی جدید برای رشد پوشش رحم و تقلید سیکل ماهانه در ظروف آزمایشگاهی

تولید ارگانوئیدهای رحمی می تواند به مطالعه بیماری ها و تکوین رحم و چگونگی اتفاق افتادن سیکل ماهانه کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین دانشگاه Leuven بلژیک، موفق به رشد اندومتریوم(پوشش داخلی رحم) به صورت کشت های سه بعدی در ظروف آزمایشگاهی شده اند. این ارگانوئیدهای اندومتریومی می توانند به شناسایی هر چه بهتر آن چه در سیکل ماهانه اتفاق می افتد، کمک کند. این ارگانوئیدها می تواند زمینه را برای مطالعه بیماری های رحمی مانند آتروفی اندومتریوم یا سرطان در کشت های آزمایشگاهی فراهم کند.

در طول هر ماه، پوشش رحمی خانم ها ابتدا ضخیم شده و سپس بالغ می گردد و در نهایت در صورت که فرد باردار نباشد، در انتهای سیکل و به دلیل تغییرات هورمون های زنانه مانند استروژن و پروژسترون دچار تخریب می شود. این فرایند طی بیماری هایی مانند سرطان اندومتریوم و ... دچار اختلال می شود و می تواند باروری فرد را به خطر بیاندازد. با این حال، در مورد مکانیسم های دخیل در این فرایند مهم اطلاعات اندکی در دست است که دلیل اصلی آن می تواند عدم وجود مدل کشت مناسب برای بافت اندومتریوم باشد.

در مطالعه ای جدید محققین بلژیکی توانسته اند نشان دهند که گروه های منفرد و کوچک از سلول های حاصل از بیوپسی رحمی می توانند به صورت ساختارهای سه بعدی کشت داده شوند. این ساختارهای سه بعدی بسیاری از ویژگی های پوشش رحمی مانند تولید موکوس را دارا هستند. این ارگانوئیدهای اندومتری به هورمون های زنانه به روشی بسیار مشابه با اندومتریوم بدنی پاسخ می دهند و در نتیجه به محققین اجازه می دهند که چرخه قاعدگی را در ظروف آزمایشگاهی تقلید کنند. این ساختارهای کوچک به خوبی به هورمون ها پاسخ می دهند: استروژن موجب ضخیم تر شدن آن ها شد و پروژسترون موجب بلوغ و چین خوردن این ارگانوئید شد و در نهایت حذف هورمون ها موجب ریزش سلولی مانند آن چه طی سیکل ماهانه اتفاق می افتد، شد.

هر چند ارگانوئیدهای اندومتریومی تولید شده در آزمایشگاه، تنها بخشی از ساختار رحمی را تقلید می کنند اما می توان از ترکیب آن ها با سایر سلول ها برای ساخت مدل های مناسب از اندام های تولید مثلی استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه