تاریخ انتشار: یکشنبه 24 اردیبهشت 1396
ابزاری جدید برای ویرایش باثبات و هدفمند اپی ژنوم سلول های بنیادی انسانی

  ابزاری جدید برای ویرایش باثبات و هدفمند اپی ژنوم سلول های بنیادی انسانی

محققین در انستیتو سالک تکنولوژی جدیدی را برای تصحیح انحرافات بیماری زا در تگ های شیمیایی موجود روی DNA طراحی کرده اند که می تواند روی چگونگی بیان ژن ها اثر بگذارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مدیفیکاسیون های ژنتیکی موجود روی DNA را اصطلاحا اپی ژنتیک یا اپی ژنوم می نامند که به اندازه توالی های ژنومی در تکوین طبیعی یا بیماری زایی نقش دارند.

این تکنولوژی جدید احیر برای مدل سازی موتاسیون های موجود در اپی ژنوم مربوط به سرطان کولون و به منظور احیای الگوهای متیلاسیون مناسب در سلول های بنیادی مشتق از بیماران مبتلا به سندرم Angelmanیا AS استفاده شده است. این سندرم، یک اختلال مخرب عصبی است که آن را به با اوتیسم اشتباه می گیرند. علاوه برا مدل سازی و درمان اختلالا اپی ژنتیکی این تکنولوژی می تواند برای مطالعه تکوین و زیست شناسی کلی انسان نیز مورد استفاده قرار گیرد. همان طور که گفته شد، این تکنولوژی پا را فراتر از تکنولوژی های ویرایش ژنی موجود گذاشته است و قادر است که تگ های شیمیایی موسوم به گروه متیل که به DNA چسبیده اند را ویرایش کند. از آن جایی که این تغییرات اپی ژنتیکی در بسیاری از فرایندهای فیزیولوژیک و پاتولوژیک دخیل هستند، می توان از این تکنولوژی برای مطالعه هر چه بهتر تکوین جنینی و چگونگی شروع برخی از بیماری های خاص در هر دوره از زندگی فرد، استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه