تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 09 خرداد 1396
سلول های بنیادی عصبی می توانند به عروق خونی تبدیل شوند

  سلول های بنیادی عصبی می توانند به عروق خونی تبدیل شوند

سلول های مادری مشتق از جسم کاروتید بالغ می توانند هم به عروق خونی و هم به نورون تبدیل شوند. این کشف می تواند پیامدهای مهمی در درمان بیماری هایی مانند تومورهای کودکان و پارکینسون داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین دانشگاه سویل و انستیتو سویل در مقاله ای علمی که اخیرا در مجله Cell Reports به چاپ رسانده اند نشان داده اند که سلول های مادری در جسم کاروتید بالغ وجود دارد که می توانند هم به عروق خونی و هم به نورون تمایز یابند. آن ها براین باورند که توانایی تولید عروق خونی  از سلول های بنیادی عصبی می تواند به طور مستقیم روی رشد انواع خاص تومورها در نوزادان تاثیر بگذارد. جسم کاروتید، ساختار کوچکی از بافت عصبی است که که در محل انشعاب شریان کاروتید قرار گرفته است. عملکرد آن، گیرنده شیمیایی بودن در عروق خونی است. این جسم فشار اکسیژن را در خون مونیتور می کند و در تنظیم تنفس نقش بازی می کند.

پلاستیسیتی سلول های مادری بالغ یا سلول های مادری سوماتیک، سال ها مورد بحث و چالش بوده است. سلول های بنیادی ستیغ عصبی(NCSCs) پلاستیسیتی قابل توجهی را طی تکوین شان نشان می دهند اما مشخص نبوده است که آیا این سلول ها در افراد بالغ نیز این پلاستیسیتی را حفظ می کنند یا خیر. در این مطالعه دکتر پاردال و همکارانش در دانشگاه سویل دریافتند که سلول های بنیادی بالغ مشتق از جسم کاروتید از ستیغ عصبی منشا گرفته اند و قادر به تمایز اندوتلیالی هستند و در نورون زایی نیز نقش دارند و هم در فرایندهای رگزا و هم فرایندهای نورون زایی که طی عادت به هیپوکسی اتفاق می افتد نقش دارد. علاوه براین، تبدیل ستیغ عصبی جسم کاروتید به عروق خونی بستکی به فاکتور القا شونده با هیپوکسی(HIF) دارد و به سیتوکین های عروقی آزاد شونده در  شرایط هیپوکسی مانند اریتروپوئیتین حساس هستند. داده های این مطالعه پلاستیستی فیزیولوژیک قابل توجهی را در سلول های بنیادی بالغ مشتق از این بافت نشان می دهد و می تواند برای استفاده از این سلول ها در سلول درمانی مفید باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه