تاریخ انتشار: شنبه 13 خرداد 1396
برنامه های اپی ژنتیکی  که منجر به تمایز عروقی می شود

  برنامه های اپی ژنتیکی که منجر به تمایز عروقی می شود

درک عمیق و جامع در مورد نحوه ساخته شدن عروق می تواند یکی از چالش های همیشگی در زمینه طب بازساختی که مربوط به رگزایی در بافت ها یا سلول های پیوندی بوده است را حل کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، تیمی از محققین در دانشگاه های کوماموتو، کیوتو و توکیوی ژاپن به برسی تغییراتی که در عملکرد ژن های سلول های بنیادی در زمان تبدیل شدن آن ها به سلول های رگی اتفاق می افتد، پرداخته اند. آن ها دریافته اند که کد هیستونی که وضعیت رونویسی ژن را تغییر می دهد، خود با گذشت زمان و تمایز سلول های بنیادی در پاسخ به محرک ها به عروق خونی، تغییر می کند. علاوه براین آن ها گروهی از فاکتورهای رونویسی را برای تمایز عروق خونی(ETS/GATA/SOX)شناسایی کرده اند که پیش از این نقش شان ناشناخته بود.

طی ایجاد عروق خونی جدید، فاکتور رشد اندوتلیالی عروقی(VEGF) موجب تمایز سللو های بنیادی به سلول های اندوتلیالی عروق می شود و آن ها را برای تشکیل عروق جدید تحریک می کند. محققین دانشگاه کوماموتو، VEGF را به سلول های بنیادی جنینی تمایز نیافته اضافه کرده و تغییرات رفتاری ژنومی و اپی ژنومی آن ها را در تمام مدت در آزمایشگاه مورد ردیابی قرار دادند. آن ها RNA و هیستون هر سلول را بلافاصله بعد از تحریک با VEGF(0)، قبل از تمایز(6h)، طی تمایز( 12 تا 24 ساعت) و بعد از تمایز(48 ساعت) جمع آوری کردند و سپس با استفاده از نسل جدید توالی یابی، آنالیز جامعی را روی کل ژنوم و اپی ژنوم آن ها انجام دادند. طی فرایند تمایز عروق خونی، عملکرد پروتئین ETV2 که تمایز به اندوتلیوم عروقی را تعیین می کند، ظرف شش ساعت اول القای تمایز تعیین می شود. پروتئین GATA2 که به ETV2 متصل می شود و تمایز اندوتلیال عروقی را حمایت می کند، بلافاصله بعد از آن القا می شود. فاکتورهای رونویسی SOX و FLI1 که هر دو برای تمایز اندوتلیالی مهم هستند در بین ساعت های 12 تا 24 تمایز القا می شوند و مشخص شد که در 48 ساعت بعد از تمایز، سیستم رونویسی تثبیت می شود که به موجب آن ها ژن های منحصر به تمایز اندوتلیال عروقی القا می شوند. ارزیابی کد هیستونی نیز نشان داد که منطقه تنظیم ژنومی فاکتورهای رونویسی(ETS/GATA/SOX) به تدریج از یک ترمز برای هیستون ها به یک شتاب دهنده برای آن ها تبدیل می شود که موجب افزایش و پیشرفت در فرایند تمایز اندوتلیوم عروقی می شود. زمانی که این فاکتورهای رونویسی عملکردشان را از دست می دهند، تمایز نهایی به اندوتلیوم عروقی صورت نمی گیرد و ناقص می ماند و به جای این که ژن ها ضروری برای این نوع تمایز بیان شوند، ژن های عامل تمایز نیافتگی به طور معکوس بیان می شوند. انتظار می رود با شناسایی عملکرد این فاکتورهای رونویسی و ترکیب با تکنیک های ویرایش ژنی، محققین بتوانند به طور موثری عروق خونی را بازسازی کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه