تاریخ انتشار: شنبه 13 خرداد 1396
تست کردن ویروس زیکا روی تومورهای مغزی

  تست کردن ویروس زیکا روی تومورهای مغزی

در مطالعه ای جدید و انقلابی، محققین بریتانیایی به بررسی این امر پرداخته اند که آیا ویروس زیکا می تواند سلول های توموری مغزی را تخریب کند یا خیر و آیا می تواند منجر به درمانی بالقوه برای یکی از صعب العلاج ترین سرطان ها شود یا خیر.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین دانشگاه کمبریج توانسته اند بودجه ای را از مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا دریافت کنند تا در طی یک پروژه اثرات ویروس زیکا روی گلیوبلاستومای مغزی را تست کنند. این مطالعه با استفاده از سلول های توموری در آزمایشگاه و هم چنین مدل های جانوری موشی صورت خواهد گرفت.

سالانه حدود 2300 نفر در انگلستان مبتلا به گلیوبلاستوما تشخیص داده می شوند و تنها پنج درصد آن ها می توانند تا پنج سال بعد از تشخیص زنده بمانند.

در حال حاضر درمان های موجود به دلیل توانایی محدود در عبور از سد خونی مغزی قادر به رسیدن به تومور و تخریب آن نیستند و می توانند روی بافت های سالم نیز اثر مخرب بگذارند. اما ویروس زیکا می تواند از سد خونی مغزی عبور کند و سلول های سرطانی را هدف قرار دهد و روی بافت مغزی سالم اثری نمی گذارد و می تواند راهی بالقوه برای حمله کردن به بافت توموری باشد.

آلودگی ویروس زیکا در افراد باردار، با آسیب رساندن به سلول های بنیادی در مغز در حال تکوین موجب ناتوانی هایی در نوزاد می شود. اما در افراد بالغ، به دلیل این که مغز به طور کامل تکوین یافته است، زیکا معمولا منجر به علایمی مشابه با سرماخوردگی می شود.

در گلیوبلاستوما، سلول های سرطانی رفتاری مشابه با سلول های بنیادی موجود در مغز در حال تکوین نشان می دهند و این نشان می دهد که آلودگی زیکا می تواند روی آن ها نیز اثر بگذارد. این مطالعه که در مراحل اولیه قرار دارد کشف خواهد کرد که چگونه ویروس زیکا سلول های بنیادی را هدف قرار می دهند و می تواند دیدگاه های اولیه را برای ایجاد درمان های جدیدی که به دنبال راهی برای سرکوب تومورهای مغزی هستند، ایجاد کند. آن ها امیدوارند که بتوانند به کمک ویروس زیکا، راهی را برای آهسته کردن رشد تومورهای مغزی بیابند. در حال حاضر بودجه ای که برای شروع این مطالعه در نظر گرفته شده است 200هزار یورو است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه