تاریخ انتشار: پنجشنبه 18 خرداد 1396
سلول های بنیادی طرح طبیعی را برای عروق بدنی ایجاد می کنند

  سلول های بنیادی طرح طبیعی را برای عروق بدنی ایجاد می کنند

در هر انسان بالغ، به طور میانگین نزدیک به 100000 مایل مویرگ، سیاهرگ و شریان وجود دارد که خون را به تمام نقاط بدن از جمله اندام های حیاتی مانند مغز و قلب می رسانند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، زمانی که در مورد سیستم عروقی بدن اشتباهی اتفاق بیافتند، نتیجه می تواند منجر به حمله قلبی، سکته و شایر مشکلات تهدید کننده حیات شود. برآورد شده است که 8.5 میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به بیماری های شریانی و عروق خونی هستند.

در مطالعه ای جدید محققین نگاهی دقیق تر  به تکوین پایه سلول های دخیل در رگزایی و این که چگونه آن ها می توانند به طور معقولی در ظروف آزمایشگاهی کشت داده شوند داشته اند. در این مطالعه پروفسور ایگور سوکوین در دانشگاه ویسکونزین مادیسون مسیر تکوینی را توضیح داده است که به انواع سلول های مختلف سازنده عروق خونی انسانی منجر می شود. آن ها طرحی در مورد نحوه تکوین سیستم عروفی در مراحل اولیه تکوینی ارائه کرده اند که به کمک آن می توانند سلول های تشکیل دهنده عروق خونی را مطالعه کنند و مدل های جدیدی را برای مطالعه بیماری های عروق خونی طراحی کنند.کشف روش هایی که منجر به تولید سلول هایی شود که بلوک ساختاری عروق خونی هستند می تواند به مهندسی عروق خونی در آزمایشگاه برای مدل سازی بیماری، غربالگری داروها و اهداف درمانی کمک کند.

مطالعات نشان داده است که مسیرهای تکوینی از پیش سازهایی موسوم به مزانشیموآنژیوبلاست بوجود می آیند که به سلول های اندوتلیالی و مزانشیمی تبدیل می شوند و در واقع منبعی در دسترس از سلول های لازم برای رشد عروق خونی در درمان و مهندسی بافت را ارائه می کنند. در این مطالعه جدید، سوکوین و همکارانش مارکرهایی را برای شناسایی انواع سلول ها در ظروف آزمایشگاهی ارائه کرده اند که به کمک آن ها می توان انواع سلول های عروقی مانند پری سیت ها، سلول های عضلات صاف و ... را در بافت زنده شناسایی کرد. البته مزیت این مارکرها شناسایی هر چه بهتر این سلول ها در محیط کشت است که تشخیص این سلول ها از یکدیگر در این محیط به مراتب سخت تر از بافت زنده است.

در این مطالعه، محققین دریافتند که سلول های عروق خونی از یک پیش ساز مشترک که همان مزانشیموآنژیوبلاست ها هستند بوجود می آیند که قادر به ایجاد بافت های دیگر مانند استخوان، غضروف و عضله نیز هستند.

در حال حاضر، عروق خونی و شریان های مورد استفاده برای درمان بیماران از خود آن ها گرفته می شود. ایجاد عروق خونی جدید با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان القایی که از خود بیماران گرفته می شوند و به مزانشیموآنژیوبلاست ها تمایز می یابند می تواند بانک بافتی را برای بیماران با پروفایل ژنتیکی مختلف ایجاد کند و از آن ها در مهندسی گام به گام بافت عروقی برای کمک به درمان بیماران استفاده شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه