تاریخ انتشار: شنبه 20 خرداد 1396
استخوان های آسیب دیده  بوسیله سلول درمانی و ژن درمانی بازسازی می شوند

  استخوان های آسیب دیده بوسیله سلول درمانی و ژن درمانی بازسازی می شوند

انتقال ژن بواسطه اولتراسوند به سلول های بنیادی جانوران می تواند به طور موثری برای درمان شکستگی های استخوانی ترمیم نشونده استفاده شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تیمی از پژوهشگران در سدراس-سینای توانسته اند با تکنیکی خلاقانه که موجب رشد خود استخوان می شود، با موفقیت شکستگی های استخوانی شدید اندام حرکتی را در جانوران آزمایشگاهی ترمیم کنند. در صورتی که بی خطر بودن و کارامد بودن این روش در مورد انسان ثابت شود، این روش پیشگام در ترکیب اولتراسوند، سلول های بنیادی و ژن درمانی می تواند منجر به جایگزین شدن درمان های موجود برای شکستگی های استخوانی شدید شود.

سالانه به دلیل آسیب دیدگی های شدید استخوانی که در نتیجه تصادفات، برداشتن تومور و حوادث جنگی اتفاق می افتد، بیش از دو میلیون پیوند استخوانی در سراسر دنیا صورت می گیرد. چنین آسیب هایی موجب ایجاد فواصل استخوانی می شوند که در آن ها دو لبه شکسته شده به تنهایی قادر به رسیدن به یکدیگر و جوش خوردن نیستند. برای پر کردن این فواصل نیاز به گرافت های استخوانی است که خود با معایبی همراه هستند. یکی از این مشکلات نبود استخوان اهدایی کافی است. برداشتن استخوان اهدایی نیز خود با در و هزینه همراه است و گاها بیمار باید مدت زیادی را بستری باشد. و در نهایت این که، گرافت استخوانی صورت گرفته گاها رشد کافی نداشته و دچار مشکل می شود.

محققین سدراس سینایی در مطالعات شان، سازه ای از یک ماتریکس استخوانی را ایجاد کردند و آن را به فاصله بین دو طرف استخوان پای شکسته شده در جانور در آزمایشگاه قرار دادند. این ماتریکس، سلول های بنیادی خود پای شکسته را به جایگاه آسیب فرا خواند(طی یک دوره دو هفته ای). برای شروع فرایند ترمیم، محققین یک ژن القا کننده استخوان را با استفاده از پالس های اولتراسوند و ریز حباب ها(microbubbles) به سلول های بنیادی منتقل کردند.

هشت هفته بعد از جراحی، فاصله استخوانی بسته شد و شکستگی پا در همه جانوران به طور کامل درمان شد. تست ها نشان داد که استخوان رشد کرده در محل شکستگی از استحکام کافی برخوردار است. این مطالعه، اولین مطالعه ای است که نشان می دهد انتقال ژن بواسطه اولتراسوند به سلول های بنیادی جانوران می تواند به طور موثری برای درمان شکستگی های استخوانی ترمیم نشونده استفاده شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه