تاریخ انتشار: دوشنبه 22 خرداد 1396
تولید گرافت های بسیار کوچک از عروق خونی زیست مهندسی شده برای ترمیم جراحی بافت های آسیب دیده

  تولید گرافت های بسیار کوچک از عروق خونی زیست مهندسی شده برای ترمیم جراحی بافت های آسیب دیده

محققین شدیدا روی تولید ایمپلنت های بافتی زیست مهندسی شده برای ترمیم یا جایگزینی بافت ها و اندام های آسیب دیده یا بیمار کار می کنند؛ اما موفقیت آن ها به میزان بسیار زیادی به رگزایی بافتی و برقرار شدن ارتباط بین عروق خونی ایمپلنت و سیستم قلبی عروقی موجود بستگی دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین در دانشگاه بوستون بخش هایی از عروق خونی مهندسی شده را ایجاد کرده اند و امیدوارند که بتوانند به کمک آن ها این چالش بزرگ در زمینه مهندسی بافت و طب بازساختی را حل کنند. این عروق خونی به اندازه کافی کوچک و بادوام هستند که از آن ها برای بخش هایی از بدن مانند انگشتان که نیاز به عروق خونی بسیار کوچک دارند استفاده شود. این محققین برای تولید این عروق یا ارتباطات بسیار کوچک حیاتی، از کلاژن استفاده کردند و نشان دادند که سازه های کلاژن تولید شده بوسیله آن ها با سیستم عروقی رتی مورد مطالعه سازگار بوده و بدون این که موجب بلوک شدن یا نشت جریان خون شوند، بخوبی ارتباطات را برقرار می کنند. این تکنیک جدید می تواند گرافت هایی با قطر کمتر از آن چه پیش از این وجود داشت را تولید کند و اجازه دهد آن ها به شریان های کوچک بدن متصل شوند. می توان از این گرافت های جدید برای برقرار کردن ارتباطات خونی که به دلایلی مانند تروما یا بیماری مسدود شده اند نیز استفده کرد.

کلاژن ماده طبیعی است که در بدن وجود دارد و در نتیجه زیست سازگار بوده و سلول ها به خوبی به آن می چسبند و رشد می کنند و موجب مشکلات رد ایمنی نیز نمی شود. از آن جایی که این ماده به طور طبیعی بسیار رقیق بوده و بیش از 99 درصد آن را آب تشکیل می دهد، از تکنیک هایی مانند کراس لینک کردن برای ایجاد ثبات در سازه های کلاژنی استفاده می شود. محققین امیدوارند که با پوشاندن این سازه ها با سلول های اندوتلیالی عروق، از ایجاد لخته های خونی در آن ها جلوگیری کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه