تاریخ انتشار: پنجشنبه 15 تیر 1396
ارتباط سلول های ایمنی مغزی با بیماری های آلزایمر، پارکینسون و شیزوفرنی

  ارتباط سلول های ایمنی مغزی با بیماری های آلزایمر، پارکینسون و شیزوفرنی

محققین برای اولین بار مارکرهای مولکولی را شناسایی کرده اند که اولین خط دفاعی مغز در برابر بیماری ها یعنی سلول های میکروگلیا را منحصربفرد می سازند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalpxress، در این مطالعه، آن ها شواهدی را کشف کرده اند که میکروگلیاها ممکن است در طیف وسیعی از بیماری های مخرب عصبی و روانی مانند آلزایمر، پارکینسون، شیزوفرنی، هانتینگتون، اوتیسم و افسردگی نقش داشته باشند.  میکروگلیاها سلول های ایمنی مغز و نوعی از ماکروفاژهای بدن هستند که در مبارزه با عوامل بیماری زا نقش دارند ولی نحوه عملکرد آن ها در مغز انسان به خوبی شناخته نشده است. اما مطالعه صورت گرفت بوسیله راستی گییج و همکاارنش در انستیتو سالک شواهدی از ارتباط این سلول ها با بیماری ها مغزی  و اطلاعات بیشتری در مورد بیولوژی این سلول ها ارائه کرده است. چندی پیش این محققین نشان دادند که برخی از ژن های مرتبط با بیماری های عصبی در سطوح بالاتری در میکروگلیاها در مقایسه با سلول های مغزی بیان می شوند.

میکروگلیاها سلول هایی هستند که شدیدا به محیط پیرامون شان پاسخ می دهند و سیگنال های پیش التهابی و ضد التهابی را صادر می کنند. هم چنین زمانی که سلول ها آسیب می بینند یا بیمار می شوند ارتباطات با نورون ها را به نوعی قطع می کنند. علی رغم این دانسته ها مطالعه میکروگلیاها بسیار مشکل است زیرا این سلول ها را نمی توان براحتی در خارج از بدن کشت داد و این سلول ها در خارج از بدن می میرند. از طرف دیگر تولید این سلول ها از سلول های بنیادی نیز به دلیل این که راهی برای شناسایی آن ها از میکروگلیاهای واقعی وجود ندارد مشکل است. در ادامه با جداسازی سلول های میکروگلیای مغزی موش ها و انجام تست های مولکولی و بیوشیمیایی که ظرف چند ساعت بعد از جداسازی صورت گرفت، محققین دریافتند که این میکروگلیاها در مقایسه با سایر ماکروفاژها و همچنین سایر سلول های مغزی برخی از ژن ها را به میزان بالاتری بیان می کنند. اما با کشت این سلول ها، الگوهای بیان ژنی در این سلول ها تغییر می کند و بیان بیش از 2000 ژن بعد از کشت درون محیط آزمایشگاهی ، حداقل تا چهار برابر کاهش می یابد. این نشان می دهد که چرا اینقدر میکروگلیاها به محیطی که درون مغز دارند وابسته هستند و چرا محققین در کشت آن ها با مشکل مواجه هستند. اما آیا ژنی هم وجود دارد که در این سلول ها بیانش افزایش یابد. نتایج نشان داد بیان برخی ژن های مربوط به MS،پارکینسون، شیزوفرنی در این میکروگلیاها افزایش می یابد که حاکی از ارتباط این سلول ها با بیماری ها است. در مورد آلزایمر، بیش از نیمی از ژن هایی که در فرد در خطر آلزایمر افزایش می یابد، به میزان بیشتری در میکروگلیاها در مقایسه با سایر سلول های مغزی بیان می شود. هر چند این مطالعه شواهدی از ارتباط این سلول های مغزی با بیماری ها نشان می دهد اما برای رسیدن به قطعیت نیاز به مطالعات بیشتری است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه