تاریخ انتشار: یکشنبه 25 تیر 1396
استفاده از microRNA برای تغییر چهره انواع گلیوبلاستوما

  استفاده از microRNA برای تغییر چهره انواع گلیوبلاستوما

گلیوبلاستومای مولتی فرم(GBM)، نوعی سرطان بسیار تهاجمی و پیچده است که با رشد سریع تومور همراه است. تومورهای گلیوبلاستومایی مجموعه ای از انواع سلول ها از جمله سلول های بنیاید گلیوبلاستومایی هستند که نقش مهمی را در شروع، متاستاز و مقاومت درمانی این بیماری باز می کنند و به دلیل هتروژنی بالای جمعیت سلولی این تومور، معمولا در درمان این بیماری موفقیت آمیز نیستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، یک راه برای شناسایی زیر نوع های مختلف گلیوبلاستوما، شناسایی microRNAهای خاصی است که در سلول های بنیادی گلیوبلاستومایی مشتق از هر بیمار بیان می شوند. در انواع سلول های سرطانی از جمله سلول های گلیوبلاستومایی، بیان microRNA به درستی تنظیم نمی شود.

در مطالعه ای جدید محققین BWH بیان نوعی microRNAی خاص به نام miR-128 را مورد ارزیابی قرار داده اند که به شناسایی زیرنوع های گلیوبلاستوما کمک می کند و به بررسی این امر پرداخته اند که آیا حضور microRNA در سلول های گلیوبلاستومایی می تواند زیر نوع تومور را تغییر دهد یا خیر.

در حال حاضر درک طیف دینامیک سلول ها و مشخصه های RNAهای کد نکننده آن ها برای ایجاد استراتژی های درمانی حیاتی است و می تواند بر برخی از مشکلات مربوط به پیچیدگی این بیماری کمک کند. در این مطالعه محققین بیان miR-128 را در جمعیت های متنوع سلول های گلیوبلاستومایی مورد بررسی قرار دادند. آن ها زیر نوع پرو نورالی را شناسایی کرده اند که در مقایسه با تومورهای مزانشیمی سطوح بالایی از miR-128 را بیان می کنند. جالب این که، آن ها دریافته اند که اگر سطح miR-128 پایین یا بالا برود، می تواند موجب تبدیل شدن یک زیر نوع توموری به زیر نوع دیگر شود.

گلیوبلاستوماهای مزانشیمی بی نهایت تهاجمی و ناهمگون هستند و بیماران مبتلا به آن ها کمترین شانس بقا را دارند. دکتر آجنیسکا برونیز در دپارتمان جراحی مغز و اعصاب BWH براین باور است که با تغییر سطح miR-128 در تومورهای مزانشیمی و عصبی، می توان تومور را به نوع هیبریدتری تبدیل کرد که درمان آن ها راحت تر است و امیدوار است که در آینده ای نزدیک از miR-128‌ به عنوان عاملی درمانی برای این سرطان کشنده استفاده کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه