تاریخ انتشار: دوشنبه 26 تیر 1396
تکنیکی جدید برای آشکار سازی ماتریکس درون بافت ها و تومورها

  تکنیکی جدید برای آشکار سازی ماتریکس درون بافت ها و تومورها

محققین دانشگاه کپنهاگ روشی پیشگامانه را برای آشکار سازی ساختار بافت ها و تومورها با جزئیات دقیق ارائه کرده اند. در این روش سلول های بافتی حذف می شوند و ماتریکس خارج سلولی بصورت کاملا دست نخورده باقی می ماند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در هر بافت و اندامی ماتریکس خارج سلولی سلول ها را احاطه می کند و به آن ها شکل و ساختار می بخشد. این ماتریکس اثر عمیقی روی رفتار سلول ها دارد و حتی در بیماری زایی  و پیشرفت برخی از بیماری ها مانند سرطان نیز نقش مهمی بازی می کند. اما با وجود مطالعات بی شمار صورت گرفته در این زمینه، جزئیات مربوط به این ماتریکس خارج سلولی تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است.

در مطالعه ای جدید پروفسور جانی ارلر و همکارانش در دانشگاه کپنهاگ دانمارک روشی را برای مطالعه دقیق تر ماتریکس ارائه کرده اند. در این روش آن ها توانسته اند سلول های بافت ها و اندام ها را با موفقیت بردارند و ماتریکس مربوطه را به طور کامل به صورت دست نخورده باقی می گذارد. سلول ها برای بسیاری از فعالیت های پایه ای شان مانند چسبیدن، تکثیر، مهاجرت و حتی تمایز به این ماتریکس متکی هستند و هر گونه تغییر در این ماتریکس خارج سلولی می تواند روی این رفتار تاثیر بگذارد و بروز رفتاری تهاجمی از سلول ها و ایجاد بیماری هایی مانند سرطان شود. برای تخریب تومورها نیز باید جزئیات دقیق این ماتریکس خارج سلولی را بشناسیم و بر مبنای آن تصمیم درستی را برای تخریب اتخاذ کنیم. در این روش جدید، محققین از رگ های خونی موجود در اندام برای انتقال مواد لازم برای حذف سلول های بافت و اندام استفاده کرده اند. آن ها نشان داده اند که بعد از انتقال این مواد شوینده که اغلب به صورت یونی و غیر یونی هستند، بافت ظاهری کاملا شفاف را بدست می آورد. این مطالعه پیشرفتی بزرگ در زمینه مطالعات سرطان و مهندسی زیستی محسوب می شود. با استفاده از این اندام های سلول زدایی شده ما می توانیم جزئیات دقیق تری را در مورد نحوه تکوین اندام ها طبیعی و حتی تومورها بدست آوریم. این تکنیک جدید می تواند  انقلابی را در زمینه مهندسی و بازسازی بافت با استفاده از بافت ها و اندام های طبیعی سلول زدایی شده ایجاد کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه