تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 27 تیر 1396
ژن های مربوطه به پیری نقش مهمی را در تمایز سلول های بنیادی بازی می کنند

  ژن های مربوطه به پیری نقش مهمی را در تمایز سلول های بنیادی بازی می کنند

محققین مرکز تحقیقات سلول درمانی و طب بازساختی در دانشگاه توماس جفرسون مدعی هستند که یک ژن دخیل در فرایند پیری نقش مهمی را در تنظیم تمایز سلول های بنیادی جنینی بازی می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه، این محققین یک برهمکنش پروتئینی که خاموش سازی ژن Oct4 را کنترل می کند را شناسایی کرده اند. Oct4 یک فاکتور رونویسی است که برای تضمین بنیادینه ماندن سلول های بنیادی جنینی حیاتی است. پروتئین WRNp محصول ژنی مرتبط با سندرم ورنر است که یک بیماری آتوزومی مغلوب است که با پیری زودرس مشخص می شود. بیان ژن در سندرم ورنر به نحو بسیار دقیقی پیری طبیعی را شبیه سازی می کند و در نتیجه سندرم ورنر می تواند مدل مناسبی برای مطالعه پیری باشد.

در این مطالعه آن ها دریافته اند که WRNp در پروموتور Oct4 در سلول های بنیادی تمایز یافته تجمع پیدا می کند. سپس آن ها دریافتند که WRNp با سایر پروتئین ها مانند Dnmt3b‌برهمکنش می کند تا متیلاسیون DNA را در پروموتور Oct4‌کنترل کند. پیش از این محققین دریافته بودند که Dnmt3b نقش کلیدی را در متیلاسیون DNA پروموتور Oct4 بازی می کند. متیلاسیون DNA این پروموتور موجب غیر فعال شدن Oct4 می شود. غیر فعال شدن این ژن برای تمایز سلول های بنیادی لازم است.

این مطالعه نشان داد که حذف WRNp فراخواندن Dnmt3b به پروموتور Oct4 بلوک می کند و منجر به کاهش متیلاسیون می شود. این متیلاسیون کاهش یافته DNA با بیان مداوم Oct4 همراه است که منجر به کاهش تمایز می شود. این نتایج عملکرد جدید WRNp را نشان می دهد و ثابت می کند که WRNp یک گام کلیدی را در تمایز سلول های بنیادی پرتوان کنترل می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه