تاریخ انتشار: دوشنبه 26 تیر 1396
شناسایی موتاسیون ژنی جدید در سلول های سفید خونی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید

  شناسایی موتاسیون ژنی جدید در سلول های سفید خونی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید

موتاسیون های ژنی که در سلول ها تجمع پیدا می کند، دلیلی برای بروز سرطان هستند. محققین فنلاندی دریافته اند که در برخی از بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید نیز تجمعی از این نوع موتاسیون ها اتفاق می افتد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، موتاسیون هایی که در سلول های سوماتیک اتفاق می افتد، اثر قابل توجهی در بروز سرطان دارند، اما تاکنون مطالعه ای صورت نگرفته بود که نقش این موتاسیون ها را در بیماری های اتوایمن نشان دهد. محققین فنلاندی در دانشگاه هلسینکی نشان دادند که چنین موتاسیون هایی در سیستم دفاعی ایمنی و در سلول های سفید خونی جداسازی شده از نمونه های خونی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید نیز مشاهده می شود. ممکن است که این موتاسیون ها روی تنظیم فرایندهای التهابی نقش داشته باشند.

در این مطالعه 85 بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید و 20 فرد سالم انتخاب شدند. با استفاده از تکنیک های توالی یابی محققین موتاسیون هایی را در یک پنجم بیماران شناسایی کردند. همه موتاسیون ها در سلول هایی به نام سلول های کشنده یا سلول های سیتوتوکسیک CD8+T وجود داشتند و هیچ موتاسیونی در سلول های کمکی یا سلول های CD4+T وجود نداشت. یک موتاسیون سوماتیک نیز در یکی از افراد کنترل مشاهده شد که بدین معنی است که این یافته ها کاملا خاص آرتریت نیست. کلون های سلولی بزرگ شده ای از سلول های T در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید که دارای موتاسیون های ژنتیکی بودند مشاهده شد و بررسی های بیشتر نشان داد که این موتاسیون ها محدود به این کلون های سلولی بزرگ شده است. این نشان می دهد که موتاسیون تنها در سلول های T بالغ شکل می گیرند و تنها در سطح سلول های بنیادی وجود ندارند. اگر موتاسیون ها در مراحل زودتر تمایزی شکل بگیرند، این موتاسیون ها را می توان در سلول های CD8+T و سلول های کمکی CD4+ نیز مشاهده کرد. این موتاسیون ها دائمی بوده و کلون ها و موتاسیون های مشابهی را می توان در سلول های بنیادی سفید خونی(چندین سال بعد از دیدن موتاسیون های اولیه) مشاهده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه