تاریخ انتشار: دوشنبه 26 تیر 1396
تکه های سه بعدی پرینت شده به هدایت رشد عروق خونی کمک می کند

  تکه های سه بعدی پرینت شده به هدایت رشد عروق خونی کمک می کند

ایسکمی زمانی ایجاد می شود که عروق خونی به هر دلیلی مسدود شوند و در نتیجه خونرسانی مناسبی به بافت صورت نگیرد و این امر منجر به حمله قلبی، سکته و ... می شود. جراحی می تواند این مشکل را در عروق خونی بزرگ حل کند اما در عروق خونی کوچک تر مساله کمی فرق می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید پروفسور کریستوفر چن و همکارانش روشی را برای استفاده از تکه های سه بعدی پرینت شده تلفیق شده با سلول های بنیادی برای رشد عروق خونی سالم جدید ارائه کرده است. چن و همکارانش در دانشگاه استنفورد تکه های سه بعدی را تولید کردند که رشد عروق خونی جدید را بهبود می بخشند و مشکلات مربوط به سایر رویکردها را نیز ندارد.

رگزایی درمانی، زمانی که فاکتورهای رشد برای تحریک عروق جدید به مکان مورد نظر تزریق شود، می تواند یک رویکرد درمانی امیدوار کننده برای ایسکمی باشد اما در عمل، این عروق خونی جدید و انشعابات آن ها شبکه هایی با سازماندهی نامنظم ایجاد می کنند که دچار انسداد می  شوند. چن و همکارانش دو تکه بافتی را با سلول های اندوتلیالی طراحی کردند: یکی از آن ها سلول ها به صورت ساختارهایی خاص پیش سازماندهی شد و در حالت دیگر سلول به سادگی و بدون استفاده از ساختارهای سازمان یافته تزریق شدند. نتایج in vivo نشان داد که تکه های با ساختار پیش سازماندهی شده، بهبودی مشخص را در کاهش ایسکمی ایجاد می کند و این در حال است که تکه های با سازماندهی نامشخص منجر به حالتی موسوم به hairball می شوند که نتیجه آن انسداد عروقی است. این مطالعه پیش درمانگاهی رویکرد جدیدی را برای هدایت و تقویت جریان خون به ناحیه ای خاص از بدن ارائه می کند.

هر چند نتایج این مطالعه امیدوار کننده بوده است اما این رویکرد هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و برای تولید این تکه ها در مقیاس بالا نیاز به مطالعه بیشتر و بهینه سازی روش است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه