تاریخ انتشار: چهارشنبه 28 تیر 1396
کولون های انسانی رشد یافته در آزمایشگاه می توانند مطالعات مربوط به بیماری های گوارشی را تغییر دهند

  کولون های انسانی رشد یافته در آزمایشگاه می توانند مطالعات مربوط به بیماری های گوارشی را تغییر دهند

محققین از سلول های بنیادی پرتوان انسانی برای تولید کولون های جنینی انسان در آزمایشگاه استفاده کرده اند. این کولون ها زمانی که به موش پیوند شدند، عملکردی بسیار شبیه بافت طبیعی انسان داشتند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، در این مطالعه که محققین در بیمارستان کودکان سین سیناتی انجام دادند همان طور که گفته شد برای اولین بار ارگانوئیدهای کولون انسانی را با موفقیت تولید کردند. این تکنولوژی اجازه می دهد که بیماری های کولون با جزئیات بیشتر در سیستم های مدل انسانی مورد مطالعه قرار گیرند و می تواند مقدمه ای برای تولید بافت های کولون انسانی در آزمایشگاه برای پیوند در بالین در آینده باشد.

بیماری هایی که این بخش از مجرای گوارشی(کولون) را تحت تاثیر قرار می دهند بسیار شایع هستند و می توان به مواردی مانند کولیت، سرطان کولون، سندرم روده تحریک پذیر، بیماری هیرشپرونگ و سندروم پولیپوز اشاره داشت. مشکلی که در مطالعه این بیماری وجود دارد این است که مدل های جانوری به خوبی فرایندهای مربوط به شکل انسانی این بیماری ها را تقلید نمی کنند.

در این مطالعه برای ایجاد مدلی برای تولید کولون انسانی، ابتدا محققین SATB2(پروتئین2 متصل شونده به توالی غنی از AT) را به عنوان یک مارکر مولکولی قطعی برای بخش عقبی لوله گوارش(hindgut) قورباغه، موش و انسان شناسایی کردند. این پروتئین سازماندهی ساختاری کروموزوم ها درون هسته را تسهیل می کند. توالی پروتئینی مربوط به SATB2 به طور قابل ملاحظه ای بین قورباغه، انسان و موش یکسان است و این موجب شد که محققین تصور کنند که سیگنال های مولکولی تنظیم کننده SATB2 در موش و قورباغه می تواند ارگانوئیدهای کولونی انسانی را ایجاد کند که این پروتئین را بیان می کنند. آن ها دریافتند که سیگنالینگ، BMP است که در این بخش از لوله گوارش بیان می شود و برای تثبیت SATB2 در لوله گوارش عقبی در حال تکوین مورد نیاز است. زمانی که محققین پروتئین BMP را به مدت سه روز به کشت های لوله گوارش مشتق از سلول های بنیادی پرتوان انسانی اضافه کردند مشاهده کردند که کدهای Hox مربوط به این بخش القا شد. ژن های Hox نقش مهمی در ایجاد طرح و الگوی بدنی از سر تا پا دارند و HOXهای عقبی به کنترل تشکیل ارگانوئیدهای کولون انسانی که SATB2 را بیان می کنند تحریک کرد. این ارگانوئیدهای کولونی مهندسی بافت شده به کپسول کلیوی موش هایی که سرکوب ایمنی شده بودند برای شش تا 10 هفته پیوند شدند. مشاهدات و آنالیزها نشان داد که نشانه هایی از ایجاد سلول های ناحیه خلفی انترواندوکرین به جشم می خورد که در ساختن هورمون های ناحیه کولون نقش دارند. نتایج نشان داد که بعد از پیوند، این ارگانوئیدهای کولونی انسانی ساختارهای مختلفی با ویژگی های سلولی و مولکولی مشابه با کولون انسان شکل دادند. همان طور که گفته شد محققین براین باورند که این ارگانوئیدهای کولونی انسانی می توانند مدل مناسبی برای مطالعه بیماری های کولونی و در آینده ای نزدیک ایجاد کولون های قابل پیوند ایجاد کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه