تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 آذر 1390
بیان ژن در عصب شبکیه چشم موش تعیین توالی شد

  بیان ژن در عصب شبکیه چشم موش تعیین توالی شد

15 سال پیش تعیین توالی ژنوم بیماری ها امکان ناپذیر بود اما از 5 سال پیش این اقدام عملی شده که البته بسیار پر هزینه است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress ، در حال حاضر ، تکنولوژی " تعیین توالی نسل بعدی "  که هزینه تعیین توالی ژنوم بیماری ها را از صدها میلیون دلار به هزاران دلار کاهش داده ، محققان را قادر ساخت با سهولت نسبی توالی ژنتیکی سلول ها از بافت های مورد علاقه را تعیین کنند.

در یک مطالعه جدید که نتایج آن در نشریه ژنومیک (Genomics) به چاپ رسیده است، یک گروه تحقیقاتی برای اولین بار "transcriptome"  از عصب شبکیه موش را تعیین توالی کرد.

باید توجه داشت تمام فرستنده های RNA از DNA رونویسی نوشته می شوند که پروتئین ها را کد گذاری می کنند.

هدف گروه تحقیقاتی Morrow بررسی ماهیت ژنتیکی بیماری ها در بافت های عصبی است و به اندازه کافی نیز در این باره تحقیق کرده اند.

Morrow گفته است: دلیل مطالعه عصب شبکیه چشم این است که ما می خواستیم بدانیم آیا چیزهای مختلفی در روی آن دسته از ژن هایی که باعث بیماری در سیستم عصبی و تمام ژن های دیگر در ژنوم می شوند اتفاق می افتد یا خیر.

وی تاکید کرد: برخی از تفاوت های نسبتا برجسته وجود داشته است.

این تیم تحقیقاتی برای انجام پروژه تعیین توالی عصب شبکیه 4 نظریه را مدنظر قرار دادند.

اگرچه فقط 114 ژن از 15251 ژن شناخته شده با بیماری در ارتباط است ، ژن بیماری به صورت نامتناسبی به شدت با درجه معنی داری بیان شده است. شش ژن بیماری در میان 20 ژنی که بسیار بیان شده بود وجود داشت.

ژن های بیماری نیز طور متوسط توالی طولانی تری داشتند​​(4،333.4 پایگاه به طور متوسط​​ در مقابل 3323 برای ژن های غیر بیماری). ژن های بیماری هم تا حدودی وجود داشتند اما به طور قابل توجهی، احتمال وجود رونوشت متناوب بیش از ژن های غیر بیماری بود.

یعنی نسخه های مختلف در RNA از اطلاعات کد گذاری شده در DNA تولید می شود. سلول های عصب شبکیه کمتر از یک سوم از ژن های موجود برای وزیکول های سیناپسی که در دسترس بودند بیان می شدند، که از اجزای ضروری برای چگونگی انتقال سیگنال ها توسط سلول های عصبی هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه