تاریخ انتشار: چهارشنبه 04 مرداد 1396
توجیه مولکولی مقاومت به درمان در بیماران چاق مبتلا به آسم

  توجیه مولکولی مقاومت به درمان در بیماران چاق مبتلا به آسم

پروتئین سورفاکتانت A SP-A) (مولکول بزرگی است و می توان دلیل درمان پذیری سخت بیماران مبتلا به آسم چاق را به این پروتئین نسبت داد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بر اساس مطالعات جدید که بوسیله ی محققان دانشگاه Arizona  و Duke برای پی بردن به تاثیر چاقی بر سطح SP-A در بیماران مبتلا به آسم، انجام گرفت.  محققان سطح پروتئین A را در افراد مبتلا به آسم چاق (BMI>30) و لاغر با یکدیگر مقایسه نمودند. سطح پروتئین A در افراد چاق  نسبت به افراد لاغر پایین تر است.برای دانستن دلیل این موضوع لازم است به نقش SP-A اشاره نماییم. SP-A پروتئینی است که مانع از تاثیر آلودگی هوا و سایر آسیب ها بر ریه ها می شود هم چنین تنظیم کننده تعداد ائوزینوفیل هایی که علیه بیماری ها تجمع می یابند، می باشد. در کمبود SP-A ائوزینوفیل در ریه تجمع یافته و آنرا تخریب می کند.

این مطالعه در سال 2010 آغاز شد، در آن زمان سطح SP-A در بیماران مبتلا به آسم هنوز به درستی پایش نشده بود. بعضی از محققین اعلام کردند مقدار SP-A بیماران مبتلا به اسم بیشتر ازافراد سالم می باشد و مطالعات کنونی نیز این موضوع را تایید می نمایند. مطالعه ی مزبور نیز با بررسی 50 بیمار، این نتیجه را تایید نمود. اما در این مطالعه با بررسی خصوصیات دموگرافیک بیماران و مقایسه با نتایج بدست آمده، عدم تطابق هایی در سطوح مختلف دیده شد. به این شکل که بیمارانی با سطح پایین تر SP-A دارای BMI بالاتری می باشند. برای بیان دلیل این موضوع باید به نقش سایتوکاین ها اشاره نمود. سایتوکاین ها پروتئین های کوچکی می باشند که در سیستم ایمنی نقش مهمی ایفا نموده و از این طریق باعث ایجاد پاسخ در سلول های مختلف می گردند. یکی از این سایتوکاین ها TNF-a  نام دارد که پس از ترشح، به سایر سلول ها پیغام فعال شدن سیستم ایمنی را می دهد. چاقی باعث افزایش مقدار ترشح TNF-a  می شود.TNF-a  در مقادیری مانع از تولید SP-A می شود. نتایج بدست آمده تا حدودی دلیل عدم پاسخ بیماران چاق به درمان را توجیه نمود زیرا منجر به کاهش پروتئین SP-A می شود که خود، نقش تنظیم کنندگی را در سیستم ایمنی ایفا می کند. SP-A بعنوان یک مقابله کننده با پاتوژن ها شناخته می شود در نتیجه فردی که مقدار SP-A کمی دارد عوارض بیماری بیشتری خواهد داشت.

ناحیه ی فعال در SP-A شامل 10 تا 20 اسید آمینه است، محققین دراین مطالعه اسید آمینه های موردنظر را بروی یک ماده قابل استنشاق قرار داده و آنرا به ریه ی بیمار منتقل نمودند  و در نهایت با کسب مجوز های دارویی لازم به عنوان روش درمانی برای کاهش اثرات منفی ناشی از آسم در بیماران چاق استفاده نمودند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه