تاریخ انتشار: پنجشنبه 05 مرداد 1396
تبدیل سلول های پوست به سلول های کبدی

  تبدیل سلول های پوست به سلول های کبدی

در پیشرفت های صورت گرفته در تبدیل واحدهای پایه زندگی انسانی(سلول) به سایر سلول ها، محققین دانشگاه ویسکونزین مادیسون توانسته اند با تبدیل سلول های پوست انسان به سلول های کبدی، راه های جدیدی را برای درمان بیماری های کبدی(بدون تکیه بر پیوند اندام) باز کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پروفسور استیفن دونکان و سایر همکارانش در این دانشگاه نشان داده اند که توانسته اند سلول های پوست موش را به سلول های کبدی بازبرنامه ریزی کنند که بسیار مشابه با آن هایی هستند که به طور طبیعی در بدن وجود دارند و می توانند بعد از پیوند با بافت کبدی تلفیق شده و عملکرد طبیعی کبد را احیا کنند.

دونکان و همکارانش نشان داده اند که سلول های کبدی انسانی که بدین طریق تولید شده اند بسیار شبیه سلول های کبدی تمایز یافته از سلول های بنیادی جنینی هستند، هر چند از برخی از ابعاد با هپاتوسیت های طبیعی متفاوت هستند. این سلول ها در مقایسه با هپاتوسیت های طبیعی آنزیم های خاص کبدی کمتری را تولید می کنند اما از نظر توان سم زدایی و سنتز اوره با سلول های کبدی بالغ طبیعی بسیار مشابه هستند. این محققین براین باورند که این سلول های کبدی تولید شده در گام اول برای مطالعات کبدی که با کمبود سلول های کبدی دارای عملکرد مواجه هستند و در گام بعد(با برخی مدیفیکاسیون ها)، برای سلول درمانی مفید خواهد بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه