تاریخ انتشار: دوشنبه 16 مرداد 1396
نانوذرات و سلول های بنیادی بالغ پلاک ها را تخریب می کنند

  نانوذرات و سلول های بنیادی بالغ پلاک ها را تخریب می کنند

یک تکنیک جدید با ترکیب نانوتکنولوژی و سلول های بنیادی بالغ قادر به تخریب پلاک های آترواسکلروزیسی و جوان سازی مجدد شریان ها شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، در این مطالعه جدید محققین روسی نانوذره هایی را همراه با سلول های بنیادی بالغ به قلب خوک تزریق کردند. در ادامه این نانوذره ها با استفاده از نور لیزر گرم شده و شروع به سوزاندن پلاک های شریانی کردند. با این حال، این نانوذره ها اگر با سلول های بنیادی ترکیب نشوند قادر به حذف پلاک ها نیستند. این رویکرد منحصربفرد امیدها را برای مقابله با آترواسکلروزیس و احیای جریان خون زنده کرده است. به عقیده این محققین بیوفتونیک(نور درمانی)، پلاسمونیک(پلاسما درمانی) سلول درمانی و ناتکنولوژی در آینده ای نزدیک قادر به درمان بسیاری از بیماری ها از جمله آترواسکلروزیس خواهند بود. برخلاف آنژیوپلاستی که معمول ترین درمان برای آترواسکلروزیس است، این تکنیک جدید می تواند پلاک های آترواسکلروزیسی را به طور کامل تخریب کند.

در این مطالعه، 19 خوک نانوپوسته های سیلیکا-طلا را دریافتند کردند و 18 خوک هم به عنوان کنترل محلول سالین را دریافت کردند. گروه درمان به سه دسته تقسیم شدند که هر کدام نانوذره ها را به یکی از سه طرق زیر دریافت کرده بودند: تزریق درون سلولی به همراه سلول های بنیادی بالغ، ریز حباب های پوشیده با پروتئین که حاوی سلول های بنیادی نبودند و در نهایت انتقال از طریق تکه های زیست مهندسی شده ای که حاوی سلول های بنیادی بالغ است و با استفاده از یک جراحی کمتر تهاجمی به شریان ها می چسبد. بلافاصله بعد از استفاده از این نانوذره ها، اندازه تومور 28.9 درصد کاهش یافت و شش ماه بعد، حجم پلاک تا 56.8درصد کاهش یافت. در گروه کنترل، اندازه پلاک 4.3 درصد افزایش یافته بود. بیشترین کاهش در اندازه پلاک در گروهی اتفاق افتاده بود که نانوذره ها را به همراه سلول های بنیادی دریافت کرده بودند. هر دو گروهی که سلول های بنیادی را دریافت کرده بودند، نشانه هایی از رشد عروق خونی جدید و احیای عملکرد شریانی را نشان دادند. در گروه ریز حباب، سه مورد تشکیل لخته خونی اتفاق افتاد. در مجموع این مطالعه نشان می دهد که ترکیب سلول های بنیادی و نانوذره ها می تواند منجر به تخریب پلاک ها  واحیای عملکرد دیواره عروق شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه