تاریخ انتشار: پنجشنبه 19 مرداد 1396
هیدروژل های هوشمند پاسخ دهنده به محرک برای کاربردهای زیست پزشکی

  هیدروژل های هوشمند پاسخ دهنده به محرک برای کاربردهای زیست پزشکی

تیمی از محققین در دانشگاه علوم و تکنولوژی هنگ کنگ(HKUST) یک هیدروژل هوشمند پاسخ دهنده به محرک و مبتنی بر پروتئین را طراحی کرده اند که می تواند راه را برای تولید مواد زیستی و کاربردهای زیست پزشکی در آینده باز کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، هیدروژل ها که آن ها را به عنوان موادی نرم می شناسند، یکی از مواد مهم در زیست پزشکی برای انتقال داروها و انتقال سلول های بنیادی در سلول درمانی هستند. اما هیدروژل های معمولی که در ماسک های چهره و لنزهای تماسی مورد استفاده قرار می گیرند، از پلیمرهای سنتتیک یا مشتقات زیستی مانند کلاژن جانوری بدست می آیند که می توانند منجر به آلرژی شوند. این هیدروژل ها قادر به تقلید مناسب و کامل محیط زیستی پیچیده مورد نیاز برای رشد و تکوین سلول نیستند. در مطالعه ای جدید پروفسور سان و همکارانش در HKUST هیدروژل هوشمندی را تولید کرده اند که می تواند برای انتقال سلول های بنیادی و اجزای کلیدی طب بازساختی مورد استفاده قرار گیرد و با توجه به حساسیت نوری که دارند با روشی زمان بندی شده در بدن آزاد شوند.

برای تولید این هیدروژل جدید، محققین پروتئین های مهندسی شده را با استفاده از آدنوزیل کوبالامین و در دمای اتاق به شبکه های مولکولی متصل کردند. این سنتز هیدروژل به کشت باکتریایی مشابه آن چه در فرمانتور صورت می گیرد، بستگی دارد. ترکیب هیدروژل های حاصل مشابه با بافت های انسانی است و همان طور که گفته شد می توان از آن برای انتقال سلول های زنده به بدن استفاده کرد و این با حداقل آلرژی زایی و رد پیوند همراه است. این هیدروژل در صورتی که به عنوان ناقل دارویی استفاده شود به دلیل پاسخ دهندگی نوری که دارد می تواند خیلی سریع با قرار گرفتن در معرض نور از حالت جامد به مایع در آید و اجازه آزادسازی دارو به صورت کنترل شده را بدهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه