تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 مرداد 1396
مطالعات موشی دیدگاه هایی را در مورد دلایل سقط برخی از زنان ارائه می دهد

  مطالعات موشی دیدگاه هایی را در مورد دلایل سقط برخی از زنان ارائه می دهد

محققین در بیمارستان St.Michael دریافته اند که سلول های کشنده ذاتی موجود در جفت موش ها می تواند مانع از رشد جنین ها در رحم و در نهایت سقط جنین شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این محققین به سرپرستی دکتر هیو هدف نهایی خود را ممانعت از سقط جنین در زنانی می دانند که بیماری موسوم به FNAIT مبتلا هستند. ترومبوسیتوپنیای آلوایمن جنینی و نوزادی(FNAIT)، بیماری است که زنان باردار و نوزادان متولد نشده شان را تحت تاثیر قرار می دهد و در این بیماری سیستم ایمنی مادر برخی از سلول های جنین را به عنوان عامل خارجی می شناسد و آنتی بادی هایی را برای تخریب این سلول ها تولید می کند.

در این مطالعه جدید که روی موش ها به عنوان مدل مطالعاتی صورت گرفته است، محققین دریافته اند که پاسخ ایمنی FNAIT موجب شروع شدن فعالیت سلول های کشنده ذاتی می شود که سلول های دارای پروتئین پدری را هدف قرار می دهد(تروفوبلاست ها). سلول های کشنده ذاتی نوعی از لنفوسیت ها است که نقش مهمی را در دفاع از جنین و بدن علیه ویروس ها و ... بازی می کنند و موجبات محافظت از جنین در مراحل اولیه جنینی را فراهم می کند. این پاسخ ایمنی می تواند موجب بدریخت شدن جنین شده و جریان مواد غذایی به جنین را مختل کند و در نتیجه رشد جنین در رحم را محدود کرده و موجب سقط جنین می شود.

سلول های کشنده ذاتی در بارداری طبیعی بوده و برای تکوین اولیه جفتی در انسان و سایر پستانداران ضروری هستند، اما تعداد آن ها در مراحل اخر بارداری کاهش می یابد. این مطالعه نشان داده است که در شرایطی مانند FNAIT، تعداد این سلول های کشنده ذاتی کاهش نمی یابد و دلیل اصلی سقط جنین هستند.

محققین یکی از گزینه های درمانی FNAITرا تزریق درون سیاهرگی ایمنوگلوبین G(IVIG) می دانند که می تواند سنسورهای سلول های کشنده ذاتی را بلوک کند و مانع از هدف قرار دادن سلول های جفتی شود. هم چنین IVIG آنتی بادی های مادری ضد جنینی را نیز کاهش می دهد. این درمان جدید می تواند خطر سقط جنین را کاهش دهد و رشد جنینی را در موش های مبتلا به FNAIT افزایش دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه