تاریخ انتشار: شنبه 28 مرداد 1396
سلول های کشنده ذاتی مشتق از خون بند ناف می تواند برای تخریب سلول های B مدیفه شود

  سلول های کشنده ذاتی مشتق از خون بند ناف می تواند برای تخریب سلول های B مدیفه شود

سلول های ایمنی توانایی شناسایی و کشتن انواع سلول های غیر طبیعی و آلوده را دارند و می توان آن ها را برای شناسایی سلول های سرطانی مهندسی کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید محققین نشان داده اند که سلول های کشنده ذاتی مشتق از خون بند ناف اهدایی می توانند مهندسی ژنتیک شده و به موجب آن سلول های سرطانی لوکمیایی و لنفومایی را یافته و تخریب شوند. این مهندسی ژنتیک مقاومت این سلول های ایمنی را بالا برده و یک ژن خودکشی را درون آن ها قرار می دهد که به سلول های مدیفه شده اجازه می دهد بعد از اعمال اثر خود خاموش شده و منجر به پاسخ های التهابی  شدید نشوند.

در فاز یک و دو یک مطالعه بالینی، دکتر کتی رضوانی در مرکز سرطان اندرسون این سلول های کشنده ذاتی مجهز شده با گیرنده آنتی ژن کایمریک و مشتق از خون بند ناف برای بیماران مبتلا به لوکمیای لنفوبلاستیک مزمن(CLL)،  لوکمیای لنفوبلاستیک حاد(ALL) و لنفومای هاجکین که سرطان در آن ها مجددا عود کرده بود یا به درمان مقاومت نشان داده بودند، استفاده کردند. همه این سرطان ها مربوط به سلول های B هستند. استفاده از گیرنده آنتی ژن کایمریک برای این سلول های کشنده ذاتی مشتق از خون بند ناف، موجب می شود که این سلول ها، سلول های B بدخیم را شناسایی کنند و مورد حمله قرار دهند. این گیرنده آنتی ژن کایمریک(CARCD19 را روی سلول های B هدف قرار می دهد.

در رده های سلولی و مدل های موشی لنفوما و CLL، سلول های کشنده ذاتی که CD19 را هدف قرار می دهند سلول های سرطانی را کشته و بر میزان بقای جانوران افزودند. اضافه کردن اینترلوکین 15 و گیرنده CD19 موجب افزایش تداوم سلول های کشنده ذاتی مذکور و تقویت فعالیت آن ها علیه سلول های توموری می شود.

دکتر رضوانی و همکارانش امیدوارند بتوانند با استفاده از این سلول های مهندسی شده راه حل درمانی را برای بیمارانی که از این سرطان ها رنج می برند، ارائه دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه