تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 31 مرداد 1396
ژن Lunatic Fringe نقش مهمی در ترمیم مغز دارد

  ژن Lunatic Fringe نقش مهمی در ترمیم مغز دارد

دستاوردها حاکی از آن است که مغز می تواند سلول های جدید بوجود آورد ( تقریبا 700 نورون در روز) مطالعاتی نیز برای چگونگی این روند آغاز شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققان دانشگاه Baylor در زمینه ی پزشکی و علوم اعصاب در بیمارستان کودکان اعصاب تگزاس، برای اولین بار از سلول های بنیادی عصبی در نمونه های موشی استفاده کردند این سلول ها بافت جدیدی از مغز را می توانند تشکیل دهند. در این موش ها مکانیزم های جدیدی یافتند که بوسیله آن می توانند سیگنال های پاسخ دهنده ای برای تغییر و تقسیم سلول های مادری داشته باشند.

هدف ابتدایی از این مطالعه یافتن یک ژن بود که در سلول های بنیادی عصبی بصورت اولیه بیان شود. براساس اطلاعات بدست آمده از پایگاه داده ها 750 ژن را انتخاب نمودند تا در نهایت به یک ژن برسند. بعد از آنالیزهای پیشرفته دریافتند که ژن lunatic fringe (عضوی از مسیر سیگنالینگ Notch) یک مارکر اختصاصی برای سلول های بنیادی عصبی بود.

مطالعات گذشته در زمینه ی تعدادی از مدل های حیوانی نشان داد که اعضای مسیر سیگنالیگ Notch در تعیین سرنوشت سلول های بنیادین نقش دارند. مطالعه ی انجام شده ی اخیر نشان داد  lunatic fringeیک مارکر اختصاصی برای سلول های بنیادی عصبی، یک عضو از خانواده ی Notch و سرنخی از نقش احتمالی آن بعنوان تعیین کننده ی سرنوشت سلول های بنیادی عصبی است. این موضوع گام مهمی در مطالعات اعصاب بود زیرا مکانیزم و تنظیم دقیق مسیر سیگنالینگ Notch در هیپوکمپ مغز بزرگسالان که باعث ساخته شدن سلول های جدید عصبی می شود، تا به امروز ناشناخته باقی مانده بود. این ژن باعث حفاظت از سلول های عصبی می شود و باعث افزایش تعداد سلول های عصبی می شود.

جالب است که سلول های بنیادی عصبی و سلول های حاصل از تقسیم سلول های بنیادی بصورت خوشه ای به یکدیگر نزدیک می شوند تا مستقیما ارتباطات سلول به سلول داشته باشند و محیط مناسبی را برای رشدشان فراهم آورند.  محققان دریافتند lunatic fringe   به سلول های بنیادی عصبی اجازه می دهند تا پاسخ های متفاوتی به محیط اطرافشان بدهند و باعث بیان مارکرهای دیگر (مارکر Delta  و مارکر  Jagged 1) در آن ها شوند.

مارکر دلتا باعث عدم تمایز سلول های بنیادی عصبی می شود و از تقسیم بی مورد آن ها جلوگیری می کند به عبارت دیگر وقتی سلول های بنیادی عصبی با مارکر Jagged1 در تماس قرار می گیرند شروع به تقسیم می کنند، در مجموع این پروسه ها مانع از تقسیم و پیش روی بیهوده ی سلول های عصبی می شود.

این مطالعه کمی پیچیدگی نیز دارد زیرا سن مغز و وجود بیماری های روحی مانند خشم و عصبانیت و افسردگی با کاهش توان ساختن سلول های عصبی جدید در هیپوکمپ (مرکز آموزش و حافظه) مرتبط است. فرم نورون ها به عوامل مختلفی بستگی دارد (عوامل داخلی و خارجی) برای مثال ورزش کردن باعث تقویت آن می شود در مقابل، افسردگی و تنهایی باعث تضعیف آن می شود، تولید نورون های جدید در هیپوکمپ بسیار مهم است زیرا باعث درمان های جدیدی برای بسیاری از بیماری ها می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه