تاریخ انتشار: چهارشنبه 07 فروردین 1392
ایجاد سلول های عصبی جدید در مغز

  ایجاد سلول های عصبی جدید در مغز

گزارش جدید از پژوهشگران دانشگاه Lund در سوئد نشان می دهد که برنامه ریزی مجدد سلول ها برای تبدیل شدن به سلول های عصبی در مغز امکان پذیر می باشد.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان و به نقل از sciencedaily ؛ شاخه سلول درمانی ، با هدف  تشکیل سلول های جدید در بدن به منظور درمان بیماری ها ، گام مهم دیگری در توسعه درمان های جدید می باشد.یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه لوند سوئد که دوسال پیش برای اولین بار در جهان موفق به تبدیل سلول های فیبروبلاستی پوست به سلول های عصبی تولید کننده دوپامین شده بودند، یک گام فراتر رفته و نشان دادند که می توان سلول های پوست و سلول های پشتیبان را به طور مستقیم در مغز به سلول های عصبی تبدیل کرد.
به گفته  Malin Parmar  که هدایت این گروه تحقیقاتی را برعهده دارد، این یافته ها اولین و مهمترین شواهدی هستند که امکان تبدیل سلول های دیگر به سلول های عصبی را در داخل مغز نشان می دهند. محققان برای این مطالعه از ژنهایی که با استفاده از دارو فعال یا غیر فعال می شوند استفاده کردند.این ژن ها در دو نوع از سلول های انسانی یعنی سلول های فیبرو بلاستی و سلول های گلیا که به طور طبیعی در مغز وجود دارند قرار داده شد.هنگامی که این سلول های  به مغز موش پیوند زده شد، این ژن ها با استفاده از آب آغشته شده به داروی فعال کننده ژن ها فعال گردیدند.سپس تبدیل این سلول ها به سلول های عصبی آغاز شد. 
در یک آزمایش جداگانه بر روی موش ها که در آن ژن های مشابه در مغز موش ها تزریق شد ، گروه پژوهش در تبدیل سلول های گلیای خود موش ها به سلول های عصبی موفق گردید.این یافته ها راه های جدیدی را برای پیوند سلول درآینده گشوده است که می تواند موانع قبلی از جمله خطر توسعه تومور ها و پذیرش سلول های خارجی توسط مغز را از میان بردارد.به طور کلی این تکنیک جدید می تواند به طور موثرتری باعث جایگزینی سلول های مغزی در حال مرگ با سلول های سالم  در بیماری هایی مانند پارکینسون شود.  در حال حاضر دانشمندان در حال توسعه روش های جدیدی برای ایجاد سلول های عصبی جدید و جایگزین کردن آنها با سلول های آسیب دیده می باشند.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
پنجشنبه, 08 فروردین,1392

hamid zarandouz

سلام عید شما مبارک ,خیلی از شما سپاسگزارم.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه