تاریخ انتشار: یکشنبه 05 شهریور 1396
مدل های سه بعدی دقت بیشتری در غربالگری های دارویی دارند

  مدل های سه بعدی دقت بیشتری در غربالگری های دارویی دارند

تحقیقات سرطان با سرعت زیادی رو به استفاده از کشت های آزمایشگاهی سه بعدی آورده اند، زیرا این مدل های سه بعدی می توانند به کشف داروهای جدید و پیش بینی بهتر کارایی داروها سرعت ببخشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، کشت های دو بعدی فعلی که به صورت کشت های تک لایه یکنواخت روی ظروف پلاستیکی  صورت می گیرد، معمولا قادر نیستند ذات سه بعدی تومورها را تقلید کنند. به عبارت دیگر کشت های دو بعدی به خوبی شرایط بدنی را منعکس نمی کنند.

یکی از مشکلات به کار بردن کشت های سه بعدی برای کشف داروها ناسازگاری مدل های سه بعدی با تکنیک های غربالگری پیشرفته(HTS) در مورد تست های دارویی در آزمایشگاه است و به همین دلیل محققین همواره به دنبال راهی بوده اند که بتوانند فاصله موجود بین این مدل های سه بعدی و HTS را پر کنند. مزیت استفاده از این مدل های سه بعدی این است که اجازه می دهد موثر بودن یا سمیت داروهای خاص قبل از ورود آن ها به بالین به نحو موثرتری پیش بینی شود. از آن جایی که این مدل های سه بعدی شرایط in vivo یا واقعی را به نحو بهتری تداعی می کنند، می توان به داده های بدست آمده از آن ها نیز با اطمینان بیشتری نگاه کرد.

در مطالعه ای که محققین دانشگاه Delaware انجام داده اند نشان داده اند که مسیرهای سیگنالینگ و فرایندهای دخیل در تشکیل تومورهای سه بعدی مغزی بویژه مدولوبلاستوما یا گلیوبلاستوما در مقایسه با آن چه در کشت های دو بعدی دیده می شود بسیار متفاوت است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه