تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 07 شهریور 1396
تحریک رشد مو با استفاده از سلول های بنیادی

  تحریک رشد مو با استفاده از سلول های بنیادی

مطالعه ای جدید درک عمیق تری را در مورد چگونگی رشد مو و این که چرا گاهی آن ها به خوبی رشد نمی کنند و این که چه کاری باید در مورد آن ها انجام داد ارائه کرده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، تیمی از محققین دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس به رشد مو از سلول های بنیادی پرداخته اند و وقایع مولکولی کلیدی را شناسایی کرده اند که در رشد مو و تحریک آن در موش های بالغ دخیل هستند. این مطالعه توجیه گام به گامی را در مورد فرایندی که به موجب آن موها رشد می کنند ارائه کرده است و می تواند راه را برای تحریک رشد مو در بیماران مبتلا به آلوپشیا یا طاسی مردان هموار کند. در این مطالعه آن ها با استفاده از ارگانوئیدهای مشتق از سلول های بنیادی به بررسی رشد فولیکول مو و تولید مو پرداختند.

لی و همکارانش در این مطالعه ارگانوئیدهای پوستی را از سلول های پوستی نوزادان و بالغین تولید کردند. آن ها مشاهده کردند که سلول های نوزادان ارگانوئیدهای شبه پوستی را طی 6 مرحله تولید می کنند که با سلول های پیش ساز مجزا شروع می شود(مرحله 1) و با تجمع پیدا کردن زودهنگام آن ها ادامه پیدا کرد(مرحله 2). این سلول های تجمع پیدا کرده سپس به کیست های قطبی شده ای تبدیل شدند(مرحله 3) که آن ها نیز یکسری تغییر شکل به کیست های مشترک(مرحله چهار) تبدیل شدند. این کیست ها نیز به پوست سطحی تبدیل می شوند(مرحله پنجم). در مرحله نهایی این فرایند، درون پوست فولیکول هایی شکل گرفت(مرحله ششم)، که به موش پیوند شدند و مو تولید کردند. برعکس، محققین دریافتند که سلول های پیش ساز پوستی مشتق از موش بالغ تا مرحله دوم این فرایند پیش رفتند اما هیچ مویی را تولید نکردند. آنالیزهای مولکولی و بیوفیزیکی این شش مرحله، حاکی از افزایش فعالیت ژن های دخیل در تولید کلاژن و انسولین بود. لی و همکارانش براین باورند که شناسایی مراحل مختلف تکوین مو و فولیکول مو می تواند به ایجاد راهکارهای درمانی برای افراد مبتلا به طاسی بیانجامد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه