تاریخ انتشار: شنبه 10 فروردین 1392
نگاهی نو به تکامل قلب

  نگاهی نو به تکامل قلب

در مطالعه ای که توسط محققان آلمانی صورت گرفته مشخص شده است که سمت راست وسمت چپ قلب به طور متفاوتی شکل می گیرند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress،هنگامی که از بیرون به بدن خود نگاه می کنیم کاملا متقارن به نظر می آید. اما اندام های داخلی مانند قلب نامتقارن هستند. سمت راست قلب مسوول گردش خون ششی است و سمت چپ خون  رسانی به سایر قسمت های بدن را بر عهده دارد. این عدم تقارن به قلب این اجازه را می دهد که وظیفه خود را به طور موثر انجام دهد.طبق مطالعه انجام شده پروتئینی به نام Nodal نقش مهمی را در تکامل قلب به شکل نامتقارن بازی می کند. در مرحله اولیه شکل گیری قلب این پروتئین آبشار پیام رسانی چند مرحله ای را آغاز می کند که قادر است مهاجرت سلول های پیش ساز قلبی را به قسمت چپ قلب سریع تر کند. این مطالعه در جنین گورخر ماهی صورت گرفته و به علت شفاف بودن جنین مهاجرت سلول ها به کمک میکروسکوپ امکان پذیر است.
به گفته محققان قبلا دانشمندان مولکول پیام رسان دیگری به نام Bmp را مسوول شروع مهاجرت سلول ها به سمت چپ قلب می دانستند.مطالعه مذکور ضمن رد این مساله نشان داده است که Bmp حرکت سلول هایی را که قلب را تشکیل می دهند کاهش می دهد. پروتئین Nodal این فرایند را توسط فعال کردن آنزیم Has2 تنظیم می کند که در نهایت باعث تشکیل قلب نامتقارن  و دارای عملکرد می شود.
ناهنجاری های ساختاری قلب در جنین گورخر ماهی در انسان نیز شناخته شده اند.این نوع ناهنجاری ها در اندام های دیگری نظیر طحال به شکل فقدان این اندام یا وجود دو طحال درانسان دیده می شود. بسته به شدت این ناهنجاری ها مشکلات ایجاد شده برای فرد، متفاوت خواهد بود. 
فرایند های شناسایی شده توسط این پژوهشگران ممکن است در  بیماری هایی که مهاجرت سلول ها در آن نقش دارند نیز مهم باشند.
این یافته ها در Developmental Cell ارائه شده است.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه