تاریخ انتشار: پنجشنبه 16 شهریور 1396
ویروس زیکای کشنده سلول های بنیادی سرطان مغزی، می تواند برای درمان بیماری های کشنده استفاده شود

  ویروس زیکای کشنده سلول های بنیادی سرطان مغزی، می تواند برای درمان بیماری های کشنده استفاده شود

در حالی که ویروس زیکا منجر به آسیب مخرب مغزی به جنین های در حال تکوین می شود، محققین براین باورند که این ویروس می تواند روزی درمانی موثر برای گلیوبلاستومای مغزی باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، سالانه حدود 12000 فرد در آمریکا مبتلا به گلیوبلاستوما تشخیص داده می شوند که اکثر آن ها در ظرف کمتر از شش ماه می میرند. درمان استانداردی که برای این بیماری وجود دارد جراحی است که با شیمی درمانی و پرتودرمانی دنیال می شود. اما اغلب سلول های بنیادی گلیوبلاستومای به این درمان ها مقاومت نشان می دهند و منجر به عود مجدد بیماری می شوند.

مطالعه ای جدید در دانشگاه واشنگتن و کالیفرنیا نشان می دهد که ویروس زیکا سلول های بنیادی سرطان مغزی را می کشد. این یافته نشان می دهد که قدرت کشنده ویروس که منجر به آلوده شده و کشتن سلول ها در مغز جنین ها و تولد بچه هایی با مغز کوچک می شود، می تواند سلول های بدخیم مغزی را نیز هدف قرار دهد. این می تواند شانس افراد را برای مبارزه با سرطان مغز افزایش دهد.

برای تعیین این که آیا ویروس های می توانند به درمان سرطان در جانوران زنده کمک کنند، محققین ویروس زیکا را به تومورهای مغزی موش ها تزریق کرد و مشاهده شد که اندازه این تومورها دو هفته بعد از تزریق، به میزان قابل توجهی کاهش یافت و موش ها برای مدت زمان بیشتری زنده ماندند. هر چند ایده تزریق این ویروس ها به مغز خود قدری خطرناک است اما به دلیل این که این ویروس معمولا سلول های بنیادی عصبی جنینی را هدف قرار می دهد، استفاده از آن در بزرگسالان می تواند بی خطر باشد. محققین این ویروس را روی بافت مغزی مشتق از بیماران صرعی نیز تست کردند و مشاهده کردند که این سلول ها تحت تاثیر ویروس قرار نمی گیرند که خود نشان دهنده این است که ویروس سلول های غیر سرطانی را هدف قرار نمی دهد. محققین امیدوارند با انجام مطالعات بیشتر و رسیدن به قطعیت در مورد بی خطر بودن و موثر بودن این ویروس، از آن در مطالعات بالینی و هدف قرار دادن گلیوبلاستومای انسانی استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه