تاریخ انتشار: چهارشنبه 22 شهریور 1396
درمان آرتریت با جلبک!

  درمان آرتریت با جلبک!

محققین ETH زوریخ رویکرد جدیدی را برای درمان آرتریت ارائه کرده اند که مبتنی بر استفاده از پلی ساکاریدهای مشتق از جلبک های قهوه ای است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این پلی ساکارید موسوم به آلژینات در کشت های سلولی آزمایشگاهی توانسته است بعد از مدیفه شدن استرس اکسیداتیو را کاهش دهد و یک اثر ضد التهابی و سرکوب کنندگی واکنش ایمنی روی سلول های غضروفی داشته باشد و در نتیجه با این عامل اصلی آرتریت مقابله کند.

آرتریت یک بیماری مفصلی بسیار شایع است که بیش از 90 درصد افراد بالای 60 سال را درگیر می کند و متاسفانه بین جوان ها نیز شایع است. در آرتریت غضروف های مفصلی که نقش لوبریکنت یا لیز کننده را دارند، به مرور زمان تخریب می شوند. این بسیار دردناک بوده و می تواند منجر به زمین گیر شدن فرد شود. در حال حاضر بهترین گزینه که چندان هم موثر نیست استفاده از جراحی برای جایگزین کردن مفصل معیوب با نمونه های مصنوعی و سنتتیک است.

اما همان طور که گفته شد محققین ETH‌در زوریخ دریافته اند که پلی ساکارید آلژینات مشتق از جلبک قهوه ای(Laminaria hyperborea) بسیار شبیه زیست مولکول های موجود در ماتریکس خارج سلولی غضروف است و می تواند موجب متوقف شدن تخریب غضروفی می شود. در این مطالعه محققین آلژینات را با گروه های فسفات مدیفه کرده و آن را در محیط کشت سلول ها حل کردند و واکنش سلول ها را به این پلی ساکارید مدیفه شده ارزیابی کردند. نتایج نشان داد که آلژینات سولفاته می تواند استرس اکسیداتیو را به طور قابل توجهی کاهش دهد و در نتیجه مانع از آسیب سلولی و مرگ سلولی شود. هر چه میزان گروه های سولفات بیشتر باشد، میزان این کاهش بیشتر خواهد بود. هم چنین این آلژینات های سولفاته می تواند واکنش ایمنی را سرکوب کند و قادر به کاهش بیان ژن های مربوط به واکنش التهابی در سلول های غضروفی انسانی و ماکروفاژها است. به نظر می رسد که مولکول های آلژیناا می تواند تخریب غضروف را آهسته کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه