تاریخ انتشار: یکشنبه 02 مهر 1396
به دنبال بهبود تولید سلول های کلیدی دخیل در درمان دیابت

  به دنبال بهبود تولید سلول های کلیدی دخیل در درمان دیابت

سلول های بتای پانکراسی مسئول تولید انسولین در بدن هستند ولی در افراد مبتلا به دیابت نوع یک، این سلول ها تحت حمله سیستم ایمنی قرار می گیرند و تخریب می شوند. این امر موجب اختلال در تنظیم قند خون می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، نقش انسولین کاهش و تنظیم سطح قند خون در مواردی است که سطح قند بالا می رود. افراد مبتلا به دیابت قادر به انجام این امر نیستند و بنابراین روزانه نیازمند تزریق انسولین هستند. مطالعات بسیاری سعی در تولید سلول های بتا به صورت مصنوعی برای پیوند به افراد دیابتی داشته اند.

سلول های آلفای پانکراسی عملکردی مخالف با سلول های بتا دارند و زمانی که سطح قند خون به سطح بسیار پایینی برسد، هورمون گلوکاگون را ترشح می کنند که موجب افزایش سطح قند خون می شود. در این میان محققین براین باورند که سلول های بنیادی پرتوان طی تیمار با محیط تمایزی در نهایت به سلول های آلفا یا بتا تبدیل می شوند اما معمولا به بلوغ کامل نمی رسند. به این منظور برای رسیدن به سلول های بتای دارای عملکرد باید مراحل نهایی بلوغ آن ها را به نحو بهتری شناسایی کرد. در این راستا محققین بدنبال شناسایی و درک هر چه بیشتر روند تکوینی سلول های پانکراسی و ژن هایی بوده اند که در تکوین آن ها نقش دارند. آن ها دریافتند که ژن های NXK6.1 و MNX1 در سلول هایی که در نهایت به سلول های بتا تبدیل می شوند، فعال می شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه