تاریخ انتشار: دوشنبه 03 مهر 1396
هدفی جدید برای درمان، تشخیص و پیش آگهی سرطان کولون

  هدفی جدید برای درمان، تشخیص و پیش آگهی سرطان کولون

پژوهشی ژنتیکی در دانشکده پزشکی نیواورلئان برای اولین بار نشان داده است که یک پروتئین می تواند موجب تبدیل شدن سلول های طبیعی و سالم پوشش کولون به سلول های بدخیم شود که قابلیت رشد و متاستاز دارند و دارای ویژگی هایی مانند سلول های بنیادی هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، پروتئین SATB2 یک فاکتور رونویسی است که به صورت یک سوئیچ برای کنترل روشن و خاموش شدن برخی ژن ها در سلول های سرطانی عمل می کند. دکتر سریواستاوا و همکارانش در نیوارولئان این پروتئین را در سلول های بنیادی سرطانی نیز شناسایی کرده اند. این سلول های بنیادی سرطانی را مسئول اصلی عود مجدد سرطان و متاستاز می دانند و به درمان های متداول برای سرطان مقاومت نشان می دهند. به عقیده این محققین سیگنال های خاصی می توانند سلول های سرطانی معمولی را به سلول های بنیادی سرطانی تبدیل کنند و موجب مقاومت آن ها به درمان شوند. به نظر می رسد که پروتئین SATB2 یک تنظیم کننده اصلی تبدیل شدن این سلول ها به سلول های بنیادی سرطانی باشد.

مقایسه سلول های اپی تلیالی کولورکتال انسانی طبیعی با بافت سرطانی کولون حاکی از این است که SATB2 در بافت های طبیعی فعال نیست ولی در سلول های سرطانی اپی تلیالی بسیار فعال است. زمانی که ژن SATB2 در سلول های طبیعی اپی تلیالی افزایش بیان یافت، این سلول های تغییر کرده و رشد، مهاجرت و تهاجم افزایش یافته ای را نشان دادند. آنالیزهای بیشتر نشان داد که با افزایش بیان SATB2 در این سلول ها، این سلول ها مارکرهای مربوط به سلول های بنیادی سرطانی را نشان دادند.

این محققین براین باورند که خاموش کردن SATB2 در سلول های سرطان کولورکتال نه تنها رشد، تحرک و تشکیل کلونی های سلولی را سرکوب می کند بلکه موجب می شود که سلول هایی با ویژگی های سلول های بنیادی سرطانی نیز مشاهده نشوند. به نظر می رسد که SATB2 می تواند یک مارکر برای شناسایی و تشخیص سرطان کولون و یک هدف برای سرکوب این سرطان باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه