تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 04 مهر 1396
کپسوله کردن سلول های بنیادی در نانوژل می تواند به ترمیم آسیب قلبی کمک کند

  کپسوله کردن سلول های بنیادی در نانوژل می تواند به ترمیم آسیب قلبی کمک کند

بیماری های قلبی و مشکلات مربوط به بیماری های قلبی یکی از دلایل اصلی مرگ در سراسر دنیا هستند اما گزینه درمانی محدودی برای آن در دسترس است. گروهی از محققین توانسته اند که سلول های بنیادی را کمک به ترمیم آسیب قلبی درون یک نانوژل کپسوله کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، انفارکته میوکاردی که آن را تحت عنوان حمله قلبی می شناسند منجر به آسیب دیواره عضلانی قلبی می شود و محققین بسیاری سعی در ارائه راهکاری برای ترمیم این آسیب بوده اند. از جمله روش های پیشنهاد شده برای درمان این آسیب های قلبی می توان به ایمپلنت کردن مستقیم سلول های بنیادی به دیوار قلبی اشاره کرد که با محدودیت هایی مانند نماندن سلول ها در دیواره و ایجاد واکنش ایمنی مواجه است. یک روش دیگر تزریق هیدروژل های ساخته شده از پلیمرهایی مانند کراتین و کلاژن است که آن ها نیز گران بود و کیفیت آن ها از یک منبع تا منبع دیگر متفاوت است.

در مطالعه ای جدید دکتر ژانگ و همکارانش سلول های بنیادی را درون نانوژل ها کپسوله کردند که بدو مایع بوده و زمانی که در دمای بدن قرار می گیرند به صورت ژلی نرم در می آیند. این نانوژل هیچ اثر سوئی روی رشد و عملکرد سلول های بنیادی ندارد و منجر به ایجاد پاسخ ایمنی نیز نمی شود. زمانی که سلول های کپسوله شده درون این نانوژل ها به قلب موش و خوک تزریق شدند، مشاهده شد که احتباس سلولی درون قلب افزایش پیدا کرده و بازسازی قلبی نیز تا حد زیادی صورت گرفت. این امر موجب افزایش قدرت قلبی شد. محققین امیدوارند که در آینده ای نزدیک از این روش در مورد آسیب های قلبی انسانی استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه