تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 04 مهر 1396
استفاده از مهندسی ژنتیک برای بررسی Tourette’s

  استفاده از مهندسی ژنتیک برای بررسی Tourette’s

محققین دانشگاه روتگر برای اولین بار از تکنیک مهندسی ژنتیک برای ایجاد سلول های مغزی از سلول های خونی افراد یک خانواده مبتلا به سندرم Tourette استفاده کرده اند تا دلایل این بیماری را تعیین کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، از آن جایی که مطالعه سلول های عصبی مغزی بیماران زنده مبتلا به سندرم Tourette مشکل است، تولید سلول های مغزی از سلول های خونی این افراد می تواند بسیار کمک کننده باشد.

در این مطالعه دکتر تیچولد و همکارانش در روتگر سلول های خونی افراد یک خانواده که دو نفر از آن ها مبتلا به سندرم Tourette بودند و یک نفر از آن ها سالم بودند را به سلول های بنیادی پرتوان القایی یا iPS cells بازبرنامه ریزی کرده و سپس آن ها را به سلول های عصبی مغزی تبدیل کردند. از طریق توالی یابی DNA کد کننده پروتئین در بسیاری از اعضای این خانواده بزرگ، محققین روتگر دریافتند که سندرم Tourette ناشی از موتاسیون در ژن PNKD است.

محققین دریافتند که شکل مختص مغزی پروتئین PNKD در افراد مبتلا به سندرم Tourette در این خانواده به دلیل موتاسیون در سطوح پایینی وجود دارد ولی این در مورد همه افراد مبتلا به این سندرم صادق نیست. برای تعیین این که چه میزان از این قبیل موتاسیون ها می تواند دلیل این سندرم باشد نیاز به مطالعه بیشتری است.

سندرم Tourette اختلالی ناشی از مشکلات گانگلیون قاعده ای است و با حرکات غیر ارادی صوتی و بدنی همراه است. گانگلیون قاعده ای مسئول کنترل حرکات ارادی، یادگیری، حرکات چشمی و هم چنین عملکرد شناختی و احساسی است. در آمریکا از هر 100 تا 150 نفر یک نفر مبتلا به سندرم Tourette است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه