تاریخ انتشار: چهارشنبه 05 مهر 1396
مکانیسمی جدید برای بازسازی سلول های کبدی

  مکانیسمی جدید برای بازسازی سلول های کبدی

یک همکاری بین محققین انستیتوها و دانشگاه های مختلف برای اولین بار نقش کلانژیوسیت ها(سلول های اپی تلیالی مجاری صفراوی) در بازسازی کبدی را نشان داده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، کبد یکی از معدود اندام های بدن است که قادر به بازسازی است. در زمان آسیب کبدی که به دلیل تروما یا بیماری های مزمن اتفاق می افتد، هپاتوسیت های کبدی با تقسیم شدن مجدد و تولید هپاتوسیت های جدید به بازسازی کبد می کنند. تحریک این بازسازی کبدی یکی از چالش های مهم علم پزشکی است اما به دلیل فقدان اطلاعات کافی در مورد این مکانیسم و هم چنین نقشی که سایر سلول ها در این فرایند بازی می کنند، موفقیت چشم گیری بدست نیامده است.

در مطالعه ای جدید محققین دو مدل موش ترانس ژن تولید کردند که در آن ها توانایی هپاتوسیت ها برای تقسیم شدن به میزان قابل توجهی کاهش یافته بود و به این ترتیب می شد نقش سایر سلول ها در بازسازی کبدی را بررسی کرد. نتایج نشان داد که سلول های اپی تلیالی مجاری صفراوی یا کلانژیوسیت ها در بازسازی کبدی دخیل هستند. محققین براین باورند که پتانسیل بازسازی هپاتوسیت های مشتق از کلانژیوسیت ها بیش از هپاتوسیت های طبیعی است. با توجه به این پتانسیل، محققین امیدوارند بتوانند کلانژیوسیت های اتولوگ را جداسازی کرده و به بیماران مبتلا به سیروز کبدی پیوند کنند و بدین ترتیب به درمان آن ها کمک کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه