تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 11 مهر 1396
افراد پیری که در تشخیص بو مشکل دارند بیشتر در خطر زوال عقل و آلزایمر قرار دارند

  افراد پیری که در تشخیص بو مشکل دارند بیشتر در خطر زوال عقل و آلزایمر قرار دارند

مطالعه ای طولانی مدت روی بیش از 3000 فرد بالغ 57 تا 85 ساله نشان داده است آن هایی که نمی توانند حداقل چهار مورد از پنج بوی شایع را شناسایی کنند، دو برابر بیش از کسانی که حس بویایی طبیعی دارند در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، اگرچه 78 درصد آن هایی که در این مطالعه تست شدند، طبیعی بودند و به طور صحیح بوها را تشخیص می داند اما 14 درصد از آن ها تنها سه مورد از پنج مورد را تشخیص دادند، پنج درصد نیز دو بو را تشخیص دادند، دو درصد از این افراد نیز تنها یک بو را توانستند شناسایی کنند و در نهایت یک درصد نیز قادر به شناسایی هیچ بویی نبودند.

پنج سال بعد از این تست اولیه، مشخص شد تمام افرادی که قادر به تشخیص حتی یک بو نیز نبودند دچار زوال عقل شده اند. 80 درصد از کسانی که یک یا دو بو را تشخیص می دادند نیز به زوال عقل مبتلا شدند.

نتایج نشان داد که بین حس بویایی و عملکرد و سلامت مغز ارتباط نزدیکی وجود دارد. به عقیده پروفسور پینتو در دانشگاه شیکاگو، توانایی بوییدن یک مهارت خاص است و عملکرد حسی نیز بسیار وسیع است ولی هر گونه علایم اولیه از ناتوانی در بویایی می تواند  نشانه ای از خطر بزرگ تر به نام زوال عقل باشد. به عقیده وی از دست دادن بویایی می تواند نشانه قویی از این باشد که یک جای کار مشکل دارد و بخشی از مغز در حال مشکل دار شدن است. یک تست بویایی ساده می تواند راهی سریع و ارزان قیمت برای شناسایی کسانی باشد که در معرض خطر زوال عقل قرار دارند.

شناسایی مکانیسم های مولکولی و سلولی که منجر به ارتباط بین بویایی و زوال عقل می شود می تواند راه را برای درمان زودهنگام این مشکل رو به افزایش باز کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه