تاریخ انتشار: یکشنبه 16 مهر 1396
یک سیستم "کنترل اجتماعی" خلوص سلول های بنیادی جنینی را تضمین می کند

  یک سیستم "کنترل اجتماعی" خلوص سلول های بنیادی جنینی را تضمین می کند

محققین یک ابزار آنالیز تصویر جدیدی را طراحی کرده اند که اجازه می دهد که گروهی از سلول های پرتوان با توجه به سطح Myc در هر سلول مورد ردیابی قرار گیرند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، یک سیستم پیچیده کنترل اجتماعی که بین سلول های مجاور عمل می کند به جنین ها اجازه می دهد که از خلوص جمعیت سبلول های پرتوان شان محافظت کنند و بتوانند همه بافت های بدن را تولید کنند. این سیستم از طریق حذف سلول هایی عمل می کند که به صورت زودرس شروع به تمایز می کنند. و این فرایند به واسطه رقابت سلولی مبتنی بر سطح بیان ژن Myc عمل می کند. این سیستم کنترل برای پرتوانی طی تکوین جنین های پستانداران مهم است.

در مراحل اولیه تکوین جنینی، برخی سلول ها پرتوان بوده و قادر به تمایز به انواع سلول های بدن هستند. در این مراحل اولیه جنین باید تا چند روز این پرتوانی را حفظ کند و سلول های پرتوان بی شماری را تولید کنند که بتوانند کل ارگانیسم را شکل دهند. تا کنون محققین توجیهی برای این که چرا طی این فرایند تکثیری و تولید سلول های پرتوان، شمار زیادی از سلول ها نیز به صورت خودبخود می میرند ندارند. چیزی که مشخص است این است که سلول های بنیادی پرتوان مجاور سطح فاکتور Mycشان را با هم مقایسه می کنند، این فاکتور در کنترل توانایی رشد و تکثیر سلول ها نقش دارد. سلول هایی که  در مقایسه با سلول های مجاورشان، Myc کمتری دارند و طی این رقابت می میرند. اما دلیل این که در جنین سلول هایی با سطوح مختلف Myc وجود دارد مشخص نیست.

اما در مطالعه ای جدید محققین در CNIC از سلول های پرتوانی استفاده کردند که در آن ها سطح Myc بوسیله سیگنال فلورسنس مشخص می شد. هم چنین آن ها یک ابزار آنالیز تصویر جدیدی را طراجی کردند که به آن ها اجازه تصویر برداری از گروهی از سلول های پرتوان زنده را می داد. با ردیابی سطح Myc در این سلول ها، محققین مشاهده کردند که کدام سلول ها در رقابت سلولی ضعیف تر هستند و می میرند و کدام یک در این رقابت برنده هستند و زنده می مانند. هم چنین سیگنال فلورسنس به محققین اجازه جداسازی سلول ها با سطوح پایین و بالای Myc را می دهد. این مطالعه نشان می دهد که سطح Myc مرحله تمایزی سلول را نشان می دهد و سلول هایی که Myc بیشتری داشته باشند پرتوان تر بوده و ابتدایی تر هستند و آن هایی که Myc کمتری دارند تمایز یافته تر هستند. این مطالعه نشان می دهد که جمعیت سلول های بنیادی پرتوان خالص نیست که به دلیل وجود سلول هایی با سطوح پایین Myc است. زمانی که سلول ها شروع به تقسی می کنند، سلول های دختری تمایل زیادی به حفظ سطح Myc دارند. زمانی که محققین رقابت سلولی را بلوک کردند مشاهده کردند که سلول های تمایز یافته نیز در جمعیت سلول های بنیادی پرتوان وجود دارد. به عبارت دیگر خلوص جمعیت سلول های بنیادی پرتوان پایین تر است. علاوه براین، این مطالعه نشان داده است که طی تمایز تکوین جنینی، سطح Myc به طور همزمان در همه سلول ها کاهش پیدا می کند و تمایز به لایه های جنینی، بافت ها و اندام های مختلف شروع می شود.

این مطالعه نشان می دهد که Myc توانایی تنظیم رشد و تکثیر سلولی را دارد ولی مقادیر زیادی آن نیز می تواند منجر به سرطان شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه